12 Nisan 2016 Salı

3. AVL

İÇİNDEKİLER

AVL

AVL’İN  MEŞRUİYETİNİN   DELİLİ


(6)´NIN AVLİ


7´NİN AVLİ  


8 ‘İN AVLİ


9 ‘UN AVLİ


10‘UN AVLİ


12 ‘NİN AVLİ


15’İN AVLİ


17  ‘nin avli

RED

Reddin Üç Şartı Vardır
REDDİN KURALI




KELİMELER 

KAYNAKLAR     


*
AVL

Lüğatta:  Yükselmek ve alçalmak manalarına gelir; bazen  meylet­mek, zulmetmek,  haddi aşmak anlamlarında da kullanılır. Şu ayette bu şekilde kullanılmıştır:

Doğru yoldan sapmamanız için hakikate en yakın olanı budur.(N'isa/3)

Yani bu, zulmetmemeniz için en uygun yoldur.                             .

AVL'in ıstilahi  mânâsı:  Miras paylarının toplam sayısını artırmak, miras paylarını inceltmek (azaltmak)' demektir. Böylece varislerin paylarında eksiklik meydana gelir.

Hissedarların hisseleri meselenin aslından fazla olursa bir veya daha çok sayılar ilave edilir. Bu yüzden varislere tayin edilmiş hisse miktarında azalma olur.

Avl, meselenin aslı üzerine ilave etmektir. Hissedarların hisseleri meselenin aslından fazla olursa bir veya daha çok sayılar ilave edilir. Bu yüzden varislere tayin edilmiş hisse miktarında azalma olur.

YEDİ ASIL MESELE VARDIR

AVL’İN  MEŞRUİYETİNİN   DELİLİ

Hz. Peygamber ve Hz. Ebubekir döneminde feraiz meselelerinde avl yapılmamıştır.  Miras paylarında ilk defa avl yapan kişi Hz. Ömer'dir. Onun döneminde bir mesele çıkmıştı, feraizde uygulanmakta olan pay sistemi bu meseleyi halletmekte yetersiz kalmıştı. Bu hususta Hz. Ömer ashab ile istişare ettiğinde Zeyd b. Sabit, avl yapmasını tavsiye etti. Bunun üzerine Hz. Ömer şöyle dedi: 'Allah'a yemin ederim ki ben, Allah Teâlâ'nın kimi takdim edip kimi tehir ettiğini bilmiyorum.  Ben, malı hisselere ayırarak hepinize taksim etmekten daha uygun  bir yol  bu­lamıyorum'.

Hz. Ömer böylece mirasçıların paylarını avl etti, sahabîler (Hz. Peygamberin arkadaşları) de bu hu­susta ona muvafakat ettiler. Sonra da İmam Şafii'nin de içlerinde bu­lunduğu âlimlerin cumhuru (çoğunluğu) avl meselesini kabul ettiler.

6–7–8 – 9 – 10 –/12/ 13 – 15 – 17 –/24 /  27 ‘NİN AVLİ

(6)´NIN AVLİ

Bu rakam (7, 8, 9, 10) rakamlarına kadar ilaveye tabi olur.

• 6 paya ayrılan miras malı -aşağıda da görüleceği gibi-avledilerek 7, 8, 9 ve 10 aya çıkarılabilir.                '            .


7´NİN AVLİ 

MESELE (6) İKEN AVLEDİLEREK (7)'YE ÇIKARILDI
MİRASCI
Payı
(6)
ASIL
(7)
AVL
Anne
1/6

 1
2 Anadan kardeş
1/3

 2
2 Öz bacı
2/3

 4
AÇIKLAMA
·        MESELE: Kendisinde 1/6 - 1/3 - 2/3 bulunan her meselenin aslı 6’dan gelir.
·        Ölen geriye; annesini – 2 anadan kardeşini – 2 öz bacısını bırakmıştır.
·        Anne; 1/6 üzerinden 1 payını,
·        2 Anadan kardeş; 1/3 üzerinden 2 payını,
·        2 Öz bacı; 2/3 üzerinden 4 payını hak etti.
·        Mesele (6)´dan kurulmuş, anneye 1/6 - 2 Anadan kardeş; 1/3 -  2 Öz bacı; 2/3 hisse düştüğü için daralmıştır. Bu nedenle 1 sayı daha eklenerek (7)’ye çıkarılmıştır.



MESELE (6) İKEN AVLEDİLEREK (7)'YE ÇIKARILDI


VARİS              
PAYI
(6)
ASIL
(7) AVL

Zevc
1/2

 3
2 Öz kız kardeş (ana-baba bir)           
2/3

 4

AÇIKLAMA
MESELE: Kendisinde 1/2 - 2/3 bulunan her meselenin aslı 6’dan gelir.
·        Ölen kadın geriye: – kocasını – 2 öz kız kardeşini (anne baba bir) bıraktı.
·        Görüldüğü gibi mesele (6)´dan kurulmuş, kocaya 1/2 ve iki kız kardeşe 2/3 hisse düştüğü için daralmıştır. Bu nedenle 1 sayı daha eklenerek (7)´ye çıkarılmıştır.
·        Koca: Bırakılan malın 1/2 üzerinden 3 payını aldı.
·        Hisseler toplandığında 6 yerine 8 etti. Öyle ise mesele 7’ye avletti.




MESELE (6) İKEN AVLEDİLEREK (7)'YE ÇIKARILDI


ASIL
AVL
MİRASÇI

Payı

6

7

Zevc
1/2

3
Anne baba bir kız kardeş
1/2

3
Baba bir kız kardeş
2/3

1
AÇIKLAMA:
·        MESELE: Kendisinde 1/2 - 1/2 - 2/3 bulunan her meselenin aslı 6’dan gelir.
·        Ölen kadın geriye kocası, anne baba bir kız kardeşi ile baba bir kız kardeşini bıraktı. Meselenin aslı 6’dan kurulur. Koca bırakılan malın yarısını aldı. Bu, 3 pay eder. Anne baba bir kız kardeş de aynı paya sahip. Baba bir kız kardeş ise, 1/6 pay üzerinden 1 pay aldı.
·        Hisseler toplandığında 6 yerine 7 etti. Öyle ise mesele 7’ye avletti.

 

8 ‘İN AVLİ

• 6 paya ayrılan mirasın, avledilerek 8 paya çıkarılmasının misali ise:
MİRASCI
Payı 
ASIL
(6)
AVL
 (8)




Koca (zevc)
1/2

3
Anne                   
1/6

1
2 Öz kız kardeş (ana-baba bir)           
2/3

4

AÇIKLAMA
·        MESELE: Kendisinde ½ - 1/6 - 2/3 bulunan her meselenin aslı 6’dan gelir.
·        Ölen kadın geriye: – kocasını – annesini - 2 öz kız kardeşini (anne baba bir) bıraktı.
·        Koca: Bırakılan malın 1/2 üzerinden 3 payını aldı.
·        Anne: Bırakılan malın 1/6 üzerinden 1 payını aldı.
·        2 Öz kız kardeş (ana-baba bir)  2/3 olan 4 payını aldı.            
·        Hisseler toplandığında 6 yerine 8 etti. Öyle ise mesele (8)’e avletti.
·        ÖZET: Bu meselede koca terekenin yansını (nısf) alır ki bu 3 paydır, iki kiz kardeş de 2/3'sini (sülüsan) alırlar, bu da 4 paydır. Anne ise 1/6 (südüs) alır, bu da 1 paydır. Burada 6 paya ayrılan miras avledilerek paylar 8'e çıkarılmıştır.

 

MESELE (6) İKEN
AVLEDİLEREK  (8)’E ÇIKARILDI


ASIL

AVL

MİRASÇI

Payı

(6)

(8)

Ana bir kız kardeş
1/6

1
Baba bir kız kardeş
1/2

3
Zevc
1/2

3
Anne
1/6

1
Nene 
 M

--

AÇIKLAMA
·        MESELE: Kendisinde 1/6 - 1/2 bulunan her meselenin aslı 6’dır. 
·        Ölen kadın geriye: Anne bir kız kardeşini - baba bir kız kardeşini – kocasını – annesini -  nenesini bıraktı.
·        Anne bir kız kardeş: Bırakılan malın 1/6 üzerinden 1 payını aldı.
·        Baba bir kız kardeş: Bırakılan malın 1/2 üzerinden 3 payını aldı.
·        Koca: Bırakılan malın 1/2 üzerinden 3 payını aldı.
·        Anne: Bırakılan malın 1/6 üzerinden 1 payını aldı.
·        Nene: M (mirastan mahrum) olduğundan terekeden pay alamadı.
·        Hisseler toplandığında 6 yerine 8 etti. Öyle ise mesele 7’ye avletti.
      




MESELE (6) İKEN AVLEDİLEREK (8)'E ÇIKARILDI
VARİS              
PAYI
(6)
ASIL

(8)
AVL
Koca
      1/2 

 3
2 Ana bir, kız kardeş
      1/3 

 2
Baba bir, kız kardeş
      1/2

 3

AÇIKLAMA

·        MESELE: Kendisinde 1/2 - 1/3 bulunan her meselenin aslı 6’dan gelir.
·        Koca: Bırakılan malın 1/2 üzerinden 3 payını aldı.
·        2 Anne bir kız kardeş: Bırakılan malın 1/3 olan 2 payını aldılar.
·        Baba bir kız kardeş: Bırakılan malın 1/2 üzerinden 3 payını aldı.
·        Hisseler toplandığında 6 yerine 8 etti. Öyle ise mesele (8)’e avletti.






MESELE (6) İKEN AVLEDİLEREK (8)'E ÇIKARILDI


ASIL

AVL+

MİRASCI

Payı

(6)

(8)

Koca (zevc)
1/2

 3
Anne                  
1/3

 2
Öz kız kardeş (ana-baba bir)           
1/2

 3

AÇIKLAMA
·        MESELE: Kendisinde 1/2 - 1/3 - bulunan her meselenin aslı 6’dan gelir.
·        Ölen kadın geriye:– kocasını – annesini – anne baba bir kız kardeşini bıraktı.
·        Koca: Bırakılan malın 1/2 üzerinden 3 payını aldı.
·        Anne: Bırakılan malın 1/3 üzerinden 2 payını aldı.
·        Öz kız kardeş (ana-baba bir):  1/2 olan 3 payını aldı.   
·        Hisseler toplandığında 6 yerine 8 etti. Öyle ise mesele 8’e     avletti.


MESELE (6) İKEN AVLEDİLEREK (8)'E ÇIKARILDI


VARİS       
     
PAYI

(6)

(8)

Koca
      1/2

 3
Anne
      1/6 

 1
Ana bir, kız kardeş
      1/6 

 1
Öz kızkardeş (ana-baba bir)           
      1/2 

 3

AÇIKLAMA I.
·        Ana baba bir kardeş bulunmadığında, Baba bir kız kardeş onun yerine geçer.
·        MESELE: Kendisinde 1/2 - 1/6 - bulunan her meselenin aslı 6’dan gelir.
·        Ölen kadın geriye:– Kocasını – annesini – anne bir kız kardeşini - Öz kızkardeş (ana-baba bir) bıraktı.
·        Koca: Bırakılan malın 1/2 üzerinden 3 payını aldı.
·        Anne: Bırakılan malın 1/6 üzerinden 1 payını aldı.
·        Anne bir kız kardeş: Bırakılan malın 1/6 üzerinden 1 payını aldı.
·        Öz kız kardeş (ana - baba bir kız kardeş): Bırakılan malın 1/2 üzerinden 3 payını aldı.
·        Hisseler toplandığında 6 yerine 8 etti. Öyle ise mesele 8’e avletti.
AÇIKLAMA II.

·        1/3 Anne: Mûrisin (ölen kimsenin) oğlu veya daha fazla kardeşiyle bulunmadığı, eşi ve babasıyla da birlikte olmadığı zaman bütün mirâsın üçte birini alır.
·        1/6 ANNE:  Ölenin çocukları veya oğlunun... oğlu veya kızı, yahut ölenin birden fazla erkek veya kız kardeşiyle birlikte bulunduğunda altıda bir (1/6) alır.

9 ‘UN AVLİ

6 Payın Avl Edilerek 9 Paya Çıkarılması

MESELE (6) İKEN AVLEDİLEREK (9)'A ÇIKARILDI

ASIL
AVL
MİRASCI

Payı

(6)

(9)

Koca (zevc)
1/2

3
Anne               
1/6

1
Öz kız kardeş (ana-baba bir)           
1/2

3
Babadan kardeş           
1/6

1
Anadan kardeş           
1/6

1

AÇIKLAMA
·        MESELE: Kendisinde 1/6 - 1/2 bulunan her meselenin aslı 6’dan gelir.
·        Ölen kadın geriye: Kocasını – annesini – öz kız kardeşini - baba bir kardeşini - anne bir kardeşini bıraktı.
·        Koca: Bırakılan malın 1/2 üzerinden 3 payını aldı.
·        Anne: Bırakılan malın 1/6 üzerinden 1 payını aldı.
·        Öz kız kardeş (ana - baba bir kız kardeş): Bırakılan malın 1/2 üzerinden 3 payını aldı.
·        Baba bir kardeş: Bırakılan malın 1/6 üzerinden 1 payını aldı.
·        Anne bir kardeş: Bırakılan malın 1/6 üzerinden 1 payını aldı.
·        Hisseler toplandığında 6 yerine 9 etti. Öyle ise mesele 9’a avletti.
    

 

10‘UN AVLİ

MESELE (6) İKEN AVLEDİLEREK (10)'A ÇIKARILDI
MİRASCI

Payı

ASIL

AVL



(6)
(10)

Zevc
     1/2

  3
Anne
     1/6

  1
2 Ana bir kız kardeş                       
     1/3

  2
2 Baba bir kız kardeş
     2/3

  4
AÇIKLAMA
·        MESELE: Kendisinde 1/2 - 1/6 – 1/3 – 2/3 bulunan her meselenin aslı 6’dan gelir.
·        Ölen kadın geriye: – kocasını – annesini –2 ana bir kız kardeşini – 2 baba bir kız kardeşini bıraktı.
·        Koca: Bırakılan malın 1/2 üzerinden 3 payını aldı.
·        Anne: Bırakılan malın 1/6 üzerinden 1 payını aldı.
·        2 ana bir kardeş: Bırakılan malın 1/3 üzerinden 2 payını aldı.
·        2 baba bir kız kardeş: Bırakılan malın 2/3 üzerinden 4 payını aldı.
·        Hisseler toplandığında 6 yerine 10 etti. Öyle ise mesele 10’a avletti.

12 ‘NİN AVLİ

12 paya ayrılan miras avl edilerek 13- 15 ve 17 paya çıkarılır.


MESELE (12) İKEN AVLEDİLEREK (13)'E ÇIKARILDI
MİRASÇI

Payı

ASIL (12)
AVL (13)




2 Zevce
  1/4

3
2 Baba bir kız kardeş
  2/3

8
Ana bir kız kardeş
   1/6

2
Amca
   A

--


AÇIKLAMA
·        MESELE: Kendisinde 1/4 - 2/3 - 1/6 bulunan her meselenin aslı 12 den gelir.
·        Ölen koca geriye: 2 karısını - 2 baba bir kız kardeşini – ana bir kız kardeşini – ve amcasını bıraktı.
·        2 Hanım:  Bırakılan terekenin  ¼’ü üzerinden 3 payını aldılar.
·        2 Baba bir kız kardeş: Bırakılan malın 2/3’ü üzerinden 8 olan paylarını aldılar.
·        Anne bir kız kardeş: Bırakılan malın 1/6 üzerinden 2 payını aldı.
·        Hisseler toplandığında 12 yerine 13 etti. Öyle ise mesele 13’e avletti.



MESELE     (12)   
MESELE (12) İKEN AVLEDİLEREK (13)'A ÇIKARILDI
MİRASCI
Payı
ASIL(12)
AVL(13)

2 Kız
     2/3

    8
Anne
     1/6

    2
Zevc
     1/4

    3

AÇIKLAMA
·        MESELE: Kendisinde 2/3 - 1/6 - 1/4 bulunan her meselenin aslı 12’ den gelir.
·        Ölen kadın, geriye: 2 Kızını – annesini ve kocasını bıraktı.
·        İki kız: Ölenin oğlu olmayıp da bir kızı varsa, bir kız; bıraktığı malın yarısını (1/2) alır. Aynı durumda, iki veya daha fazla kız varsa, (2/3) üçte ikiyi aralarında paylaşırlar. Bu pay 8 eder.
·        Anne; 1/6 olan 2 payını,
·        Eş (Erkek): Bırakılan malın 1/4 olan 3 payını aldı.
·        Hisseler toplandığında 12 etmesi gerekirken 13 etti. Öyle ise mesele 13’e avletti.

MESELE     (12)   
MESELE (12) İKEN AVLEDİLEREK (13)'A ÇIKARILDI


ASIL
AVL
MİRASCI

Payı

(12)

(13)

Zevce
     1/4

  3
Anne
     1/6

  2
Anadan kız kardeş                       
     1/6

  2
Öz kız kardeş (ana-baba bir)           
     1/2

  6

AÇIKLAMA
·        MESELE: Kendisinde 1/4 - 1/6 - 1/2 bulunan her meselenin aslı 12 den gelir.
·        Ölen erkek, geriye: Hanımını – annesini - anadan kız kardeşini - öz kız kardeş (ana-baba bir)’ini bıraktı.
·        Eş (kadın): Bırakılan malın 1/4 olan 3 payını aldı.
·        Anne: Bırakılan malın 1/6’sı olan 2 payını aldı.
·        Anne bir kız kardeş: Bırakılan malın 1/6 olan 2 payını aldı.
·        Öz kız kardeş (ana-baba bir): 1/2 olan 6 payını aldı.            
·        Hisseler toplandığında 12 etmesi gerekirken 13 etti. Öyle ise mesele 13’e avletti.

                           MESELE     (12)   
MESELE (12) İKEN AVLEDİLEREK (13)'E ÇIKARILDI
VARİS  
PAYI (%) 
 AVL               (13)
Nene 
        1/6

  2
Zevce                   
        1/4

  3
Anadan kız kardeş                       
        1/6

  2
Öz kız kardeş (ana-baba bir)           
        1/2

  6
AÇIKLAMA
·        MESELE: Kendisinde 1/4 – 1/6 - 1/2 bulunan her meselenin aslı 12 den gelir.
·        Ölen erkek, geriye: Hanımını – ninesini - anadan kız kardeşini - Öz kız kardeş (ana-baba bir)’ini bıraktı.
·        Karı: Kur'ân-ı Kerîm'de:  Eğer çocuğunuz yoksa bıraktığınızdan dörtte biri (1/4) karılarınızındır, buyrulmaktadır. Kadının çocuğu olmaması nedeniyle terekenin ¼’ünü aldı. Bu da 3 pay eder.
·        Nene: Anne ile olmadığı zaman 1/6 alır. Eğer anne olsaydı terekeden M olurdu.
·        Ana bir kardeş: Bırakılan malın 1/6 olan 2 payını aldı.
·        Öz kız kardeş (ana - baba bir kız kardeş): Bırakılan malın 1/2 olan 6 payını aldı.
·        Hisseler toplandığında 12 etmesi gerekirken 13 etti. Öyle ise mesele 13’e avletti.

15’İN AVLİ

12 Mahrecinin 15'e avletmesi, iki biçimde meydana gelir:
a. Birin­cisi
Dörtte bir (1/4), üçte iki (2/3) ve üçte birin (1/3) bir araya gelmesiyle
MESELE     (12)   

MESELE (12) İKEN AVLEDİLEREK (15)'E ÇIKARILDI
MİRASCI
 Payı
ASIL
(12)
AVL
(15)




Zevce
     1/4

  3
2 Anadan kız kardeş                       
     1/3

  4
2 Babadan kız kardeş                       
     2/3

  8

AÇIKLAMA
·        MESELE: Kendisinde 1/4 - 1/3 - 2/3 bulunan her meselenin aslı 12 den gelir.
·        Ölen erkek, geriye: Hanımını - 2 Anadan kız kardeşini -                       2 Babadan kız kardeş bıraktı.
·        Karı: Kur'ân-ı Kerîm'de:  Eğer çocuğunuz yoksa bıraktığınızdan dörtte biri (1/4) karılarınızındır, Buyrulmaktadır. Kadının çocuğu olmaması nedeniyle terekenin ¼’ünü aldı. Bu da 3 pay eder.
·        2 Ana bir kardeş: Bırakılan malın 1/3 üzerinden 4 payını aldı.
·        2 Baba bir kardeş: Bırakılan malın 2/3 üzerinden 8 payını aldı.
·        Hisseler toplandığında 12 etmesi gerekirken 15 etti. Öyle ise mesele 15’e avletti.
b. İkincisi
Dörtte bir (1/4), üçte iki (2/3) ve iki tane altıda birin (1/6) bir araya gel­mesiyle oluşur
MESELE     (12)   
MESELE (12) İKEN AVLEDİLEREK (15)'E ÇIKARILDI
MİRASCI

Payı

ASIL(12)

AVL(15)

2 Kız
     2/3

  8
Zevc
     1/4

  3
Anne
     1/6

  2
Baba
     1/6+A

  2
AÇIKLAMA
·        MESELE: Kendisinde 1/4 – 1/6 – 1/2 bulunan her meselenin aslı 12’ den gelir.
·        Ölen kadın, geriye: 2 Kızını – kocasını – anasını – babasını bıraktı.
·        İki kız: Ölenin oğlu olmayıp da iki veya daha fazla kızı varsa, (2/3) üçte ikiyi aralarında paylaşırlar. Bu pay 8 eder.
·        Eş (Erkek): Bırakılan malın 1/4 üzerinden 3 payını aldı.
·        Anne: Bırakılan malın 1/6’sı üzerinden 2 payını aldı.
·        Baba: Bırakılan malın 1/6 üzerinden 4 payını aldı. Ayrıca A (asabe idi) terekeden artan pay olmadığı için asabe olarak bir şey alamadı.
·        Hisseler toplandığında 12 etmesi gerekirken 15 etti. Öyle ise mesele 15’e avletti.


  MESELE (12) İKEN AVLEDİLEREK (15)’E ÇIKARILDI


ASIL
AVL
MİRASÇI

Payı

(12)

(15)

Zevc (erkek)
1/4

3
Kız
1/2

6
Oğlun kızı
1/6

2
Anne
1/6

2
Baba
1/6 +A

2

AÇIKLAMA
MESELE: Kendisinde 1/4 - 1/2 - 1/6 bulunan her meselenin aslı 12’den gelir.
·        Ölen kadın geriye: Kocasını – kızını – oğlunun kızını - annesini – babasını bıraktı.
·        Koca: Bırakılan malın 1/4 üzerinden 3 payını aldı.
·        Kız: 1/2 olan 6 payını aldı.
·        Oğlun kızı: 1/6 olan 2 payını aldı.
·        Anne: Bırakılan malın 1/6 üzerinden 2 payını aldı.
·        Baba: Bırakılan malın 1/6 üzerinden 2 payını aldı. A olarak mal kalmadığından alamadı.
·        Hisseler toplandığında 12 etmesi gerekirken 15 etti. Öyle ise mesele 15’e avletti.


MESELE (12)
 MESELE (12) İKEN AVLEDİLEREK (15)'E ÇIKARILDI



ASIL

AVL


MİRASCI

Payı

(12)

(15)


Zevc
     1/4

   3

Anne
     1/6

   2

Dede
     1/6+A

   2

Kız
     1/2

   6

Oğlun kızı
     1/6

   2


AÇIKLAMA
·        MESELE: Kendisinde 1/4 – 1/6 - 1/2 bulunan her meselenin aslı 12’den gelir.
·        Ölen kadın, geriye: Kocasını – annesini – dedesini – kızını - oğlunun kızını bıraktı.
·        Koca: Kuran’ı Kerimde; karınızın çocuğu varsa size terekeden düşecek hisse, ¼ olur, buyrulmuştur.  Bu durumda ¼ olan 3 payını aldı.
·        ANNE:  Ölenin, kızı ve oğlunun kızı ile birlikte bulunduğunda altıda bir (1/6) alır. Burada 2 payını aldı.
·        DEDE: Murisin kızıyla birlikte varis olursa (1/6) ve asabe olarak kalanı alır. Dede, 1/6 olan 2 payını almış ama asabe olarak mal kalmadığından alamamıştır.
·        KIZ: Mûrisin (ölen kimsenin) oğlu olmayıp, diğer vârislerle birlikte yalnız bir kızı bulunursa terekenin yarısını (1/2) alır.
·        Oğlun Kızı: Ölenin oğlu bulunmaz ve oğlunun kızı ölenin bir kızı ile birlikte bulunursa altıda bir (1/6) alır.
·        Hisseler toplandığında 12 etmesi gerekirken 15 etti. Öyle ise mesele 15’e avletti.



17  ‘nin avli
12 mahrecinin 17'ye avl etmesi bir biçimde oluşur.
Bu da: ¼ - 1/6 - 1/3 - 2/3’ün bir araya gelmesiyle olur.



                           MESELE     (12)   
MESELE (12) İKEN AVLEDİLEREK (17)'YE ÇIKARILDI 
VARİS  
PAYI (%) 
ASIL       AVL
Zevce
     1/4

  3
Anne
     1/6

  2
2 Anadan kız kardeş                       
     1/3

  4
2 Öz kız kardeş (ana-baba bir)           
     2/3

  8
AÇIKLAMA
·        MESELE: Kendisinde 1/4 – 1/6 - 1/3 - 2/3 bulunan her meselenin aslı 12 den gelir.
·        Ölen erkek, geriye: Hanımını – annesini -  2 Anadan kız kardeşini - 2 Öz kız kardeş (ana-baba bir)’ini bıraktı.
·        Karı: Ölenin çocuğunuz yoksa bıraktığından dörtte biri (1/4) karınındır. Bu da 3 pay eder.
·        Anne: Ölenin çocukları veya oğlunun... oğlu veya kızı, yahut ölenin birden fazla erkek veya kız kardeşiyle birlikte bulunduğunda altıda bir (1/6) alır. Örneğimizde 1/6 olan 2 payını aldı.
·        2 Öz Kız Kardeş:  2/3 olan 8 payını aldılar.            
·        Hisseler toplandığında 12 etmesi gerekirken 17 etti. Öyle ise mesele 17’ye avletti.

24’ÜN  AVLİ

(24 mahreci yalnızca 27’ye avleder.)

24 parçaya ayrılan  miras, avledilerek sadece  27 paya çıkarılabilir.

MESELE     (24)   
MESELE (24) İKEN AVLEDİLEREK (27)'YE ÇIKARILDI


ASIL
AVL
MİRASÇI
Payı
(24)
(27)

Zevce
1/8

 3
İki kız
2/3

16
Baba
1/6

 4
Anne
1/6

 4
AÇIKLAMA
·        MESELE: Kendisinde 1/8 – 2/ - 1/6 bulunan her meselenin aslı 24’tür.
·        Ölen erkek geriye: Eşini – 2 kızını – babasını – annesini bıraktı.
·        Eş (kadın): Burada ölenin hanımı 1/8 alır ki bu 3 paydır.
·        İki kızı 2/3 alır, bu da 16 paydır.
·        Baba  1/6 alır, bu da 4 paydır.
·        Anne: Anne 1/6 alır, bu da 4 paydır.
·        Dede: Bırakılan malın 1/6 üzerinden 4 payını aldı.
·        Bu paylar toplandığında, 24 payı geçtiğinden, avl yapılarak paylar 27'ye çıkarılmıştır.

MESELE     (24)   
MESELE (24) İKEN AVLEDİLEREK (27)'YE ÇIKARILDI


ASIL
AVL
MİRASÇI
Payı
(24)
(27)

Zevce
1/8

 3
Anne
1/6

 4
Dede
1/6

 4
Kız
1/2

12
Oğlun kızı
1/6

 4
AÇIKLAMA
·        MESELE: Kendisinde 1/8 - 1/2 - 1/6 bulunan her meselenin aslı 24 den gelir.
·        Ölen erkek geriye: Eşini – annesini – dedesini - kızını – oğlunun kızını bıraktı.
·        Eş (kadın): Bırakılan malın 1/8 üzerinden 3 payını aldı.
·        Anne: Bırakılan malın 1/6’sı üzerinden 4 payını aldı.
·        Dede: Bırakılan malın 1/6 üzerinden 4 payını aldı.
·        Kız: 1/2 olan 12 payını aldı.
·        Oğlun kızı: 1/6 olan 4 payını aldı.
·        Hisseler toplandığında 24 etmesi gerekirken 27 etti. Öyle ise mesele 27’ye avletti.


  MESELE (24) İKEN AVLEDİLEREK (27)'YE ÇIKARILDI


ASIL
AVL
MİRASÇI

Payı

(24)


(27)

Zevce
1/8

  3
Kız
1/2

 12
Oğlun kızı
1/6

  4
Anne
1/6

  4
Baba
1/6 +A

  4
Amca
M

--
Sayfa 11
AÇIKLAMA
·        MESELE: Kendisinde 1/8 - 1/2 - 1/6 bulunan her meselenin aslı 24 den gelir.
·        Ölen erkek geriye: Eşini, kızını, oğlunun kızını, annesini, baba ve amcasını bıraktı.
·        Eş (kadın): Bırakılan malın 1/8 üzerinden 3 payını aldı.
·        Kız: 1/2 olan 12 payını aldı.
·        Oğlun kızı: 1/6 olan 4 payını aldı.
·        Anne: Bırakılan malın 1/6’sı üzerinden 4 payını aldı.
·        Baba: Bırakılan malın 1/6 üzerinden 4 payını aldı. Ayrıca A idi, terekeden artan pay olmadığı için asabe olarak bir şey alamadı.
·        Amca: M (mirastan mahrum) olduğundan terekeden pay alamadı.
·        Hisseler toplandığında 24 etmesi gerekirken 27 etti. Öyle ise mesele 27’ye avletti.



RED

Miras taksiminde artan malın hissedarlara iadesine red (iade) denir. Konuyu biraz daha açıklamaya çalışalım. Farz sahipleri haklarını aldıktan sonra mirastan artan miktar karı ve koca dışındaki farz sahiplerine ve hisse nispetinde kendilerine red edilir. Yalnız karı ile koca redden faydalanamaz.
Lüğatta:  Geri çevirmek, kabul etmemek ve iâde etmek gibi manalara gelir.
Fıkıhta:  Muayyen hisse sahipleri (yani ashâb-ı ferâiz) hisselerini aldıktan sonra, kalanı alacak asabe yoksa ve terike de artmış ise, bu artanın aynı mirasçılara hisseleri oranında verilmesine reddiye denilir.
·        Beyt-ül Mal muntazam sistemi ile çalışırsa farz sahiplerinden artan mal Beyt-ül Mal'e veraset yoluyla verileceği için red cihetine gidilmez. Ancak Beyt-ül Mal sistemi muntazam çalışmazsa, Beyt-ül Mal'ın mirasta hakkı olmadığı için o zaman mirastan artan mal farz sahiplerine red edilir. Ölenin farz sahipleri ve asabebeleri yoksa zev'il erhamına verilir.

Şafii alimler:  Beyt-ül Mal'ın artık muntazam işlemeyeceğinden dolayı İsa (a.s.)'ın nüzulüne kadar varis olamayacağını hükmetmişlerdir.
Ancak karı ve kocaya red yoluyla hisse verilemez. Çünkü bunlar nikâh sebebiyle (Neseb noktasından değil) Ashâb-ı Ferâize dâhil olmuşlardır. Bunlara, "Menlâ yüreddû aleyh" (Üzerlerine red yapılamayanlar) denilir.
Kur'ân-ı Kerîm'de: Hısımlar, Allah'ın kitabında (hükmünde) birbirine daha yakındırlar, hükmü beyan buyrulmuştur.
Hanefi Fûkahası: Onlar hısımlık sebebiyle birbirinin mirâsına daha lâyıktırlar. Eğer artan mirâs; asabe yoksa yine hisseleri nispetinde Ashab-ı Feraize intikâl ettirilir. Ancak sağ kalan eşe red yapılamaz. Sahabe-i Kiram'dan Hz. Ömer, Hz. Ali, Abdullah İbn Mesûd ve İbn-i Abbas (ra)'tan gelen rivayet budur, hükmünü benimsemiştir. Esasen Resûl-i Ekrem (sav)'in: "Bir kimse; bir mal veya hak bırakırsa bu mirasçılarına âittir." Asabe olmayınca artan malın; muayyen hisse sahiplerine, hisseleri oranına göre vermek gerekir.
Şimdi bir misâl verelim.
Farzedelim ki; Fatıma hanım vefat etti. Geriye kocası ve iki kızı kaldı.
Ashâb-ferâiz'den koca hissesini alır. Kızların hissesi de üçte ikidir. Fakat sonuçta belli bir mal artmaktadır. Daha önce de belirttiğimiz gibi; kocaya red yoluyla sehim verilemez. Bu durumda üzerine red yapılacak kimseler iki kızıdır. İki kıza terekenin 3/4'ü kalmıştır. Mahrecin yükseltilmesi gerekir: 3/4x1/2=3/8 olur.


Reddin Üç Şartı Vardır

1- Farz sahipleri hisselerini aldıktın sonra miras malından malın artmış olması.
2- Ölenin karı veya kocadan başka farz sahiplerinden varisi bulunmuş olması.
3- Varisler arasında asabe bulunmamasıdır.
·        Bilindiği gibi asabe tek başına bulunursa bütün malı, farz sahipleriyle beraber bulunursa malın geri kalanını alır. Bunun için asabe ile beraber red olmaz.



REDDİN KURALI

1. Karı veya kocadan birinin olmaması: Buna, misal olarak ölen bir koca; arkasında anne, anne baba bir kız kardeş ve ana bir kız kardeş bırakırsa;



ASIL
RED
Farz Sahibi
Payı
  6
5
Anne
1/6

1
Ana baba bir kız kardeş
1/2

3
Ana bir kız kardeş
1/6

1

AÇIKLAMA
·        MESELE: Kendisinde, 1/6 - 1/2 bulunan her meselenin aslı 6’dan gelir.
·        Ölen (koca), geriye: Annesini – Öz kardeş (ana-baba bir)’ini - ana bir kız (anadan kardeş) kardeşini bıraktı.
·        ANNE:  Ölenin çocukları veya oğlunun... oğlu veya kızı, yahut ölenin birden fazla erkek veya kız kardeşiyle birlikte bulunduğunda altıda bir (1/6) alır.
·        Ana baba bir kız kardeş (öz kardeş): Bırakılan malın 1/2 si olan 3 payını aldı.
·        Anne bir kız kardeş: Bırakılan malın 1/6 olan 1 payını aldı.
·        Örneğimizde, anne:  (1/6) olan 1 payını, Öz kız kardeş (1/2) olan 3 payını, ana bir kardeş; 1/6 olan 1 payını almış ve böylece payların toplamı 5 olmuştur. 6 olması gerekirken mesele 5’e daralmıştır.                    

Başka bir misal
Ölen bir koca; arkasında nene, anne baba bir kız kardeş ve baba bir kız kardeş bırakırsa,

MESELE (6)
MESELE (6) İKEN REDDİLEREK (5)YAPILDI
 VARİS 

PAYI  

ASIL
 (6)
RED
 (5)
Nene  
 1/6

 1
Öz kardeş (ana-baba bir)           
 1/2

 3
Babadan kardeş           
 1/6

 1


 AÇIKLAMA

·        MESELE: Kendisinde, 1/6 - 1/2 bulunan her meselenin aslı 6’dan gelir.
·        Ölen (koca), geriye: Nenesini – Öz kardeş (ana-baba bir)’ini - Babadan kardeşini bıraktı.
·        NENE:  Sahih nineler mirasçı oldukları durumlarda altıda (1/6) bir alırlar.
·        Öz kardeş: Bırakılan malın 1/2 üzerinden 3 payını aldı.
·        Baba bir kardeş: Bırakılan malın 1/6 üzerinden 1 payını aldı.
·        Örneğimizde, NENE:  (1/6) olan 1 payını, öz kardeş (1/2) olan 3 payını, baba bir kardeş; 1/6 olan 1 payını almış ve böylece payların toplamı 5 olmuştur. 6 olması gerekirken mesele 5’e daralmıştır.

Üçüncü bir misal verelim: Ölen bir koca; arkasında oğlunun kızını, kızını ve annesini bırakırsa,

MESELE (6)
MESELE (6) İKEN REDDİLEREK (5)YAPILDI
 VARİS 

PAYI  

ASIL
 (6)
RED
 (5)
Oğlun kızı
     1/6

   1
Kız
     1/2

   3
Anne
     1/6

   1
   AÇIKLAMA:  (BU MESELEDE YUKARIDAKİLER…)
·        MESELE: Kendisinde, 1/6 - 1/2 bulunan her meselenin aslı 6’dan gelir.
·        Ölen koca,  geriye: Oğlunun kızını – kızının – annesini  bıraktı.
·        Oğlun kızı: Ölenin oğlu bulunmaz ve oğlunun kızı, ölenin bir kızı ile birlikte bulunursa altıda bir (1/6) alır.
Kız: Ölenin oğlu olmayıp da bir kızı varsa terekenin yarısını (1/2) alır.
·        ANNE:  Ölenin çocukları veya oğlunun... oğlu veya kızı, yahut ölenin birden fazla erkek veya kız kardeşiyle birlikte bulunduğunda altıda bir (1/6) alır.
·        Örneğimizde: Oğlun kızı: (1/6) olan 1 payını, kız, (1/2) olan 3 payını, anne de; 1/6 olan 1 payını almış ve böylece payların toplamı 5 olmuştur. 6 olması gerekirken mesele 5’e daralmıştır.



MESELE (6)
MESELE (6) İKEN REDDİLEREK (5)YAPILDI
 VARİS 

PAYI  

ASIL
 (6)
RED
 (5)
4 Kız
        2/3

   4
Anne                        
        1/6

   1
AÇIKLAMA
·        MESELE: Kendisinde 2/3 - 1/6 bulunan her meselenin aslı 6’dan gelir.
·        Kız: Ölenin oğlu olmayıp da iki veya daha fazla kız varsa, (2/3) üçte ikiyi aralarında paylaşırlar.
·        ANNE:  Ölenin birden fazla erkek veya kız çocuklarıyla birlikte bulunduğunda altıda bir (1/6) alır.
·        Örneğimizde: 4 Kız, (2/3) olan 4  payı aldılar, nene; 1/6 olan 1 payını aldı ve böylece payların toplamı 5 oldu. 6 olması gerekirken mesele 5’e daralmıştır.



MESELE (6)
MESELE (6) İKEN REDDİLEREK (3)YAPILDI
 VARİS 

PAYI  

ASIL
 (6)
RED
 (3)
Nene
        1/6

   1
2 Anadan kız kardeş                       
        1/3

   2
   
 AÇIKLAMA:
·        MESELE: Kendisinde 1/6 - 1/3 bulunan her meselenin aslı 6’dan gelir.
·        NENE:  Anne olmadığı zaman, nene terekenin 1/6 alır. Anne ile olduğunda M olur.
·        Anadan kız kardeş: 2 Anadan kardeş; 1/3 olan 2 payını alır.
·        Örneğimizde: Nene, 1/6 olan 1 payını, - 2 Anadan kardeş; 1/3 üzerinden 2 payını aldı. Mesele, aslı 6 iken 3’e reddedildi.



2- Karı veya kocanın bulunması: Karı veya kocanın her ikisinin bulunması durumunda önce karı ve kocanın hissesi verilir. Karı ve kocasının hisseleri verildikten sonra mirastan kalan kısım kendilerine red edilenlere şu uygulama ile taksim edilir.

a. Kendisine red edilen tek şahıs ise eşlik payından sonra kalanı ona verilir. Buna misal olarak,

                                                                   


MESELE


     (8)
Kadın
1/8
       1
Kız
1/2
       7
AÇIKLAMA

·        Kur’an’da; eğer çocuğunuz varsa terekenizden sekizde biri (1/8) yine karılarınızındır, hükmü beyan edilmiştir.
·         KIZ : Mûrisin (ölen kimsenin) oğlu olmayıp, diğer vârislerle birlikte yalnız bir kızı bulunursa terekenin yarısını (1/2) alır.
·        Mesele, eşlik payı (1/8) olduğundan 8 üzerinden kuruldu. Kadın 1 olan payını aldı. Kalan 7 pay da kıza verildi. 
                              

·        b. Kendilerine red edilen şahıslardan iki veya daha fazlası aynı guruptan ise bu durumda yine meselenin aslı eşlik paydalarından kurulur. Eşlik, payı verildikten sonra kalanı farz sahiplerine kesirsiz olarak bölünür.
·        c. Kendilerine red edilen varisler birden fazla ise. Bu durumda eşlik payından sonra kalan pay kendilerine red edilenlere kesirsiz bölünürse bununla yetinilerek başka bir işleme gerek duyulmaz.

Misal olarak,
 


MESELE


     (4)
Koca
1/4
       1
3 Kız
2/3
       3
AÇIKLAMA   
·        Koca: Kuran’ı Kerimde; eğer onların çocuğu varsa, size terekeden düşecek hisse, ¼ olur, buyrulmuştur.
·        Üç Kız: Ölenin oğlu olmayıp iki veya daha fazla kız varsa, (2/3) üçte ikiyi aralarında paylaşırlar.
·        Kendilerine reddedilen varisler 3 kişidir. Mesele, eşlik payından kuruldu. Koca 1, kızlar da 3 payı aralarında bölüştüler.                             

KELİMELER 

Asabe: Bir miras hukuku terimi olarak; yalnız başına olduğunda bütün mirası, başka mirasçı bulununca onlardan artanı alan ve ölene (mûris'e) araya kadın girmeksizin bağlanan erkek hısımlarla bu hükümde olan diğer kimselerdir. Oğlu, oğlun ilânihaye oğlu gibi. Bunların belirli miras hisseleri ayet ve hadislerde belirlenmemiştir.
ASHÂB-I FERÂİZ: Kitap, sünnet ve icmâ ile; hakları takdir edilen (farz kılınan) sehim sahiplerine “Ashab-ı Ferâiz” denilir.
Murisin (ölen kimsenin) en yakını olan sınıftır.  
Fürûu: Çocuklar ve torunlar.
ilâ Nihâye: Sonuna kadar.
İbniyye: Bir kimsenin oğlunun öz kız evladıdır.
İlm-i Feraiz: Ölünün terikesine taalluk eden haklardan ve terikenin muayyen sehimler üzerine taksiminden bahseden ilimdir.
Mevlâ'l-Muvâlat (Mukâveleli Vâris):  Hür, akîl-baliğ olan iki mü'min; karşılıklı diyet ödeme, yardımlaşma ve vâris olma konusuda akid yaparlarsa buna "Muvâlat Akdi" denilir. Hanefi fûkahası; muvâlat hısımı (mevlâsı) nın; vâris olabilmesi için bazı şartların bulunması gerektiği üzerinde durmuştur. Karı ve koca müstesna; farz sahibi, asabe ve Zevi'l-erham mevcutsa, hiçbir şekilde vâris olamaz. Bazı hallerde ise, varis olur.
Miras: Bir müteveffanın terikesinden yakınlarına intikal eden maldır.
Mukarrun leh bi'n neseb al'l gayr: Kendisi üzerinde neseb ikrar olunan kimse)
Beytülmal: İslâm devletinin hazinesi, devletin malîye işleriyle ilgilenen kurum.
Muris: Ölen kimse.
Sehm: Hisse, varislerden her birinin terikeden müstehik olduğu miktardır.
Sulbiyye: Bir kimsenin öz kızı demektir.
Tashih-i mes’ele
: Varislerin sehimlerini hiçbiri hakkında kesr vaki olmayacak surette ve mümkün mertebe en az bir miktardan göstererek terikeyi kabil-i taksim bir hale koymaktır.
Tebayün
: İki adet arasında birden başka kasım-ı müşterek (ortak tam bölen) bulunmamasıdır.
Tedahül: İki adetten birinin diğeriyle tamamen taksimi kabil olmasıdır.
Temasül: İki adedin birbirine müsavi olmasıdır.
Tereke
: Bir müteveffanın kendisine ait olmak üzere terk etmiş olduğu maldır.
Tevafuk: İki adetten birinin diğeriyle taksimi kabil olmayıp üçüncü bir adet ile taksimi kabil olmasıdır.
Vasiyet yapana: Mûsi,
• Bırakılan şeye: Mûsabih,
• Bırakılan şahsa: Mûsa leh,
• Yapılan tasarrufa da: Vasiyet denilir. Çoğulu vesâyâ gelir.
*
KAYNAKLAR     
Ebu Şuca - İslamda Feraiz ve Mirasın Önemi
·        Hamdi DÖNDÜREN
·        www.ehlisunnetbuyukleri.com
·        Ferâiz İlmi: İslâm'da mîras Hukuku, güncel fetvalar, Molla ...
·        www.mollacami.net
·        Feraiz nedir? Feraiz hakkında bilgi - Türkçe Bilgi
·        İSLÂM MİRAS HUKUKU (FERÂİZ)



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder