İÇİNDEKİLER
II.
Fûkaha, Ashâb-ı Ferâiz’in durumlarını ayrı ele alarak, kırk hal espit etmiştir.
KAYNAKLAR
FARZ
SAHİPLERİ VE HALLERİ
|
|
1.BABA (EB)
|
|
2. KOCA
(ZEVC)
|
|
3. KARI
(ZEVCE)
|
|
4. ANNE
(ÜM)
|
|
5. SAHİH
DEDE
(2 CEDD-İ SAHİH / BABANIN BABASI)
|
|
6. KIZ
(BİNT/SULBİYYE:
ÖZ KIZ)
|
|
7. OĞLUN
KIZI (BİNTU'L-İBN/İBNİYYE)
|
|
8.
ANNE-BABA BİR KIZKARDEŞ
UHT EHUMA/ŞEKİKA - Lİ-EBEVEYN)
9. BABA BİR KIZ KARDEŞ (UHT Lİ-EB)
|
|
10. ANNE
BİR KARDEŞLER (UHT Lİ-ÜM)
|
|
11. SAHİH
NENE
(Cedde-i Sahiha: Ananın anası, babanın
anası)
|
|
NİNELER MİRASÇI OLURSA 1/6 ALIR
|
|
FERAİZ
İLMİNDE HESAPLAR
|
|
A. Aslı (2)’den
kurulan mesele
|
|
B. Aslı (3)’den
kurulan mesele
|
|
C. Aslı (4)’ten
kurulan mesele
|
|
D. Aslı (6)’dan
kurulan mesele
|
|
E. Aslı (8)’den
kurulan mesele
|
|
G. Aslı (24)’ten kurulan mesele
|
II.
Fûkaha, Ashâb-ı Ferâiz’in durumlarını ayrı ele alarak, kırk hal espit etmiştir.
FARZ
SAHİPLERİ VE HALLERİ
FARZ SAHİPLERİ
|
HAL
|
1.
Baba
|
3
|
2.
Koca
|
2
|
3.
Karı (Zevce)
|
2
|
4.
Anne
|
3
|
5.
Dede (C. Sahiha)
|
4
|
6.
Kız çocuğu
|
3
|
7.
Oğlun kızı
|
6
|
8.
Ana baba bir kız kardeşler
|
5
|
9.
Baba bir kız kardeş
|
7
|
10.
Anne bir kardeşler
|
3
|
11.
Sahih Nene
|
2
|
TOPLAM
|
40
|
1.BABA (EB)
A.Farz-ı
Mutlak
Kur'ân-ı Kerîm'de: Ölenin çocuğu varsa anne ve babadan her birine
terikenin altıda biri (1/6) verilir, buyrulmuştur.
Eğer baba; oğul veya oğlun oğlu... ile berâber vârisse, oğul birinci
sınıf asabe olarak kalanı alır. Baba, ayette sabit olan hissesini alır. Resûl-i
Ekrem (sav): "Hisseleri ehillerine verin. Kalan mala en lâyık olan
erkektir" buyurmuştur. Oğul mûrise (ölen kimseye) babadan daha yakındır.
B. Farz-I
Maa't-Tâsib
Baba, mûrisin (ölen kimsenin) kızı veya ilâ nihâye (sonuna kadar)
oğlunun kızı ile birlikte bulunursa; hem farz olan hisselerini, hem de artanı
alır. Baba burada hem ashab-ı ferâiz, hem asabe durumundadır.
C.Ta'sib-i
Mahz
Kur'ân-ı Kerîm'de: “Ölenin çocuğu olmayıp da, ona anne ve babası
mirasçı olursa, üçte biri (1/3) annesinindir. (Geriye kalan babasının olur)"
buyrulmuştur. Buna: Ta'sib-i Mahz
denilir.
AÇIKLAMA I.
1- Baba, ölenin oğlu veya oğlunun erkek fürûu (çocuklar ve torunlar.)ile birlikte
bulunduğunda altıda bir (1/6) alır.
2- Ölenin kızı veya oğlunun kızı yahut oğlunun... oğlunun kızı ile
birlikte bulunduğunda altıda bir (1/6) ve ilâve olarak asabe sıfatıyla
ashabü'l-ferâizden artanı alır.
3- Bu iki grup mirasçı bulunmadığından asabe olur. Başka mirasçı yoksa
terikenin tamamını, varsa bunlardan artanı alır.
AÇIKLAMA II.
A — Ölenin oğul veya kızının oğlu veya oğlu oğlunun oğlu ilh.. ile
içtima ederse, terekenin altıda birini (1/6) alır.
B — Ölenin kız çocuğu veya erkek oğul veya torunlarının kızı ile
birlikte bulunursa, terekenin altıda biri (1/6) ile bakiyi alır.
C — Yukarıdaki sair mirasçılardan hiç biri bulunmadığı taktirde, baba
asabe olur ve terekenin dörtte birine (1/4) sahip olur.
Misaller bu esaslara göre verilir. Hiç mirasçı bulunmadığı takdirde
terekenin tamamına sahiptir.
Babanın babası yani, baba cihetinden dede de aynen yukarıdaki üç esas
dairesinde baba gibi mirasçıdır.
2. KOCA
(ZEVC)
Kur'ân-ı
Kerîm'de:
a. Karılarınızın
çocuğu yoksa, terikenin ½,
b. Eğer onların
çocuğu varsa size terekeden düşecek hisse, ¼ olur, buyrulmuştur.
• Koca, ölenin (karının)
çocukları veya oğlunun... oğlu veya kızı ile birlikte mirasçı olduğunda,
terekenin dörtte birini (1/4) alır. Ölenin kızından fürûu burada dikkate
alınmaz.
AÇIKLAMA
Murisin oğlu veya kızı veya oğul tarafından erkek torun (bu kız veya
erkek olabilir) birlikte mirasçı olan koca, terekenin dörtte birine (1/4)
sahiptir.
Misaller de bu esasa göre verilir. Ancak sair mirasçılarda olmayan bir
istisna kaydedilmelidir: Bir kadın ölüp yalnız kocası kalsa, başka hiç
bir mirasçı olmasa, koca, terekinin tamamını alamayıp, müstakil kaldığı haldeki
hissesini alır. Kalanı; Hazineye, yani Devlete intikal eder. Şu hale göre,
terekenin yarısını (1/2) ile yetinir, eder, diğer yarısı Devlete âit olur.
Bir kaç misalle kocanın mirasçılığını açıklayalım:
• Bir kadın ölüp, kocası ve oğlunu ve bin lira tereke bırakmış olsa,
bunun dörtte biri (1/4) olan 250 lira kocaya, 750 lirası da murisin oğluna âit
olur.
• Bir kadın ölüp, kocası ve erkek torunu ve bin lira tereke kalsa,
taksim aynıdır.
• Bir kadın, kocası ve babasını mirasçı bıraksa, tereke 1000 liradan
ibaret bulunsa, koca terekenin yarısını (1/2), baba da diğer yarısını (1/2)
alır.
• Bir kadın ölüp, kocası ve kızının kızı mirasçı olarak kalsa tereke
1000 lira olsa, taksim aynıdır.
• Bir kadın ölüp, mirasçı olarak yalınız kocasını bıraksa, tereke bir
milyon lira olsa, 500 bin lira kocaya, 500 bin lira da Devlete intikal eder.
Verilen misallerin hepsinde terekenin safi tereke, yani murisinin
borçları ve vasiyeti infaz edildikten sonra kalan tereke olduğu bilinmelidir.
3. KARI
(ZEVCE)
Kur'ân-ı
Kerîm'de:
a. Eğer
çocuğunuz yoksa bıraktığınızdan dörtte biri karılarınızındır, (1/4)
Buyrulmaktadır. Ayetteki çocuk kapsamına; oğul, oğlun oğlu... kız veya
oğlun kızı da dâhildir.
b. Şayet
çocuğunuz varsa terekenizden sekizde biri (1/8) yine onlarındır, hükmü beyan edilmiştir.
• Karı, ölen kocasının çocukları veya oğlunun... oğlu veya kızı ile
birlikte bulunduğunda sekizde bir (1/8) alır.
• Eş (zevce) birden fazla ise her iki durumda belirlenen payı
aralarında eşit olarak paylaşırlar.
AÇIKLAMA
Hayatta kalan eş, murisin karısı ise;
Kadın murisin oğlu ile kızı veya erkek ya da kız torunu ile birlikte
ise, hissesi sekizde birdir (1/8). Hayatta kalan karı, bu mirasçılarla içtima
etmiyorsa hissesi terekenin dörtte biridir (1/4).
·
Bu hal, beşerî kanunlarda yoktur.
Karı koca arasında en yakın akrabalık vardır. Kan, sıhrî, izafî, civar
hısımlığı gibi hısımlık mevcut olmadığından, hısımların mirasçılığında kabul
edilmeyen bu hal, koca ve karının mirasçılığında kabul edilmiştir. Burada hısım
tabirinin akraba yerine kullanılmasının hukuken doğru olamayacağını da
bilvesile belirtmek isteriz. Her hısım akrabadır, fakat her akraba hısım
olmayabilir. Meselâ yenge, enişte, bacanak ilh.. hısım olmadıkları halde,
akrabadır.
• Kadın ve bir oğul bırakarak vefat eden murisin 8000 lira terekesi
olsa, 1000 lira karıya, 7000 lira oğla düşer.
• Eş ve bir kız ile bir erkek kardeş bırakan murisin terekesi keza 8000
lira olsa; kadına 1000, kıza 4000, ve
erkek kardeş 3000 lira düşer.
• Eş murisin torunu ile içtima etse, terekenin sekizde birini ve torun
kalanını yani tereke 8000 lira olsa, 7000 lirayı alır.
• Kadın, murisin babası ile
birlikte mirasçı olsa, tereke 8000 liradan ibaret bulunsa, karı 2000, murisin
babası 6000 lira alır.
• İki eşten başka mirasçı
olmasa, kadınlar terekenin yarısını aralarında eşit olarak paylaşırlar.
• Hayatta kalan eş, bir kadından
ibaret ise, terekenin dörtte biri (1/4) buna verilir, dörtte üçü (3/4) Devlete
intikal eder.
Gerek kocanın, gerek kadının mirasta müstakil kalması halinde terekenin
bir kısmının bu suretle Devlete intikal edeceği kaidesi, içtihadîdir.
4. ANNE (ÜM)
1. Ölenin
çocuğu varsa; anne ve babadan her birine terekenin altıda biri (1/6) verilir.
Ölen kimsenin, iki erkek çocuğu ve bir kız çocuğu olduğunu farz edelim;
bunlarla birlikte annesinin mirastaki durumu: Anne, (1/6), kalanı (murisin) iki
oğlu ile bir kızı (ikili-birli) paylaşırlar
2. Anne;
murisin (ölen kimsenin) kocası ve babasıyla birlikte vâris olursa, mûrisin
kocası hisseni aldıktan sonra kalanının (1/3) üçte birini alır.
Kur'ân-ı
Kerîm'de: Ölenin) çocuğu olmayıp da, ona (ölene) anne ve babası mirasçı
olduysa, üçte biri annesinindir, hükmü beyan buyrulmuştur. Ayetin
zahirinde;
Anneye terekenin tamamının üçte birinin verilmesidir. Bu durumda anne;
babadan daha çok mirâs alır. İbn-i Abbas (ra)'dan gelen rivâyet budur. Zira
anne, ashab-ı ferâizden olup, hissesi üçte birdir. Baba asabeden olup, kalanı
alır. Ancak bu Ferâiz kuralı açısından bazı mahzurları beraberinde
getirmektedir. Hz. Zeyd b. Sabit ve Hz. Ali (ra)'den gelen rivayete göre;
burada mûrisin (ölen kimsenin) kocası hissesini aldıktan sonra, anneye kalanın
üçte biri verileceğidir. Cumhurun görüşü de budur. Buna: "Sülûsü'l
Bakiye" denilmiştir.
Burada annenin hissesini bulmak için; ön bir hesaba ihtiyaç vardır.
Şöyle ki kocaya göre; mirâsın tamamı 2/2 olup, yarısı (1/2) kendisine aittir.
Anne; (mûrisin) kocasından kalan hissenin üçte birini alacaktır. Bu sebeple 1/3
ile çarpılarak hissesi tayin olunabilir.
3. Anne;
mûrisin (ölen kimsenin) oğlu veya daha fazla kardeşiyle bulunmadığı, eşi ve
babasıyla da birlikte olmadığı zaman bütün mirâsın üçte birini alır. Daha açık
bir ifâde ile; birinci ve ikinci halde bulunmadığı zaman üçte birini (1/3)
alır.
Burada baba; asabe olarak mûrisin (ölen kimsenin) kalan malını
almıştır. Ashâb-ı Ferâiz durumunda olan annedir.
ÖZET
1- Ölenin
çocukları veya oğlunun... oğlu veya kızı, yahut ölenin birden fazla erkek veya
kız kardeşiyle birlikte bulunduğunda altıda bir (1/6) alır.
2- Ölenin
babası ve eşi ile birlikte bulunduğunda eşten artanın üçte birini (1/3) alır.
Bu durumda baba asabe olarak geriye kalanı alır.
3- Bu iki grup
mirasçı bulunmadığında bütün terekenin üçte birini (1/3) alır.
ANA İLE
FÜRUUN BİRLİKTE MİRASÇILIĞI
I — Ana İle
Füruun İçtimai (Birlikte Mirasçılığı)
Bir kimse vefat edip anasını ve iki oğlunu ve 1200 liralık tereke
bıraksa, ana terekenin 1/6 olan 200 liraya, iki oğul da bakiyeye (geri kalan
tereke kısmını) eşit bir şekilde alırlar. Bunlardan biri kız çocuğu olsa idi
aralarında ikili birli taksim esası uygulanır idi. Sütanne ve üvey anne mirasçı
olmaz. Lâkin bunlara tasarruf nisabında tamamen veya kısmen vasiyette bulunmak
uygun olur. Mamafih, bir zorlama yoktur, murisin arzusuna terk edilmiştir. Ana,
mirasta müstakil ise terekenin üçte birini alır, hiçbir mirasçı yoksa bütün
terekeye varis olur. Yani 1200 lira ona ait olur.
II — Ana İle
Murisin Kardeşlerinin Birlikte Mirasçılığı
Müteveffanın ana babası bir, yahut ana veya baba bir kardeşleriyle
bulunan ana, terekeden altıda bir alır.
Bir kimse ölüp, anasını, ana - baba bir kardeşini ve ana bir kardeşini
bıraksa, tereke, 1200 lira olsa, anaya bunun altıda biri olan 200 lira verilir.
Baki, başka
Mirasçı yoksa sözü edilen kardeşler arasında müsavat üzere taksim
edilir; yani ana baba bir kardeş hisseleri ile baba veya ana bir kardeş
hisseleri arasında fark olmaz.
Ana mirasta yalınız ise, yani ondan başka mirasçı yoksa, terekenin
tamamına sahip olur.
Ölenin anası hayatta iken nineler veya babası hayatta iken baba
tarafından ninelerde vâris olmazlar.
5. SAHİH
DEDE
(2 CEDD-İ SAHİH / BABANIN BABASI)
Mûrisle (ölen kimseyle) arasında kadın bulunmayan dedeye "Sahih
Dede" adı verilmiştir. Babanın babası, babanın babasının babası ..
Araya kadın girerse "Fâsid Dede" denir ki; bu
"Zevi'l-erham" içerisinde mütâlaa edilebilir. Sahih dede; babanın
olmadığı durumlarda, baba gibi mütalâa edilmiştir. Baba vâris olunca, dede düşer. Bu
hususta icma hasıl olmuştur. Resûl-i Ekrem (sav)'in; babanın olmadığı durumda,
dedeye aynen onun gibi muâmele edilmesini tavsiye ettiği bilinmektedir. İki kız
ile birlikte vâris olarak kalan dede Resûl-i Ekrem (sav)'e hissesinin
olup-olmadığını sormuş, Resûlallah (sav): "-Sana altı da bir hisse
var" cevabını vermiştir. Dede meselesini öğrendikten sonra giderken:
"-Sana, bir altı da bir (1/6) daha
var" buyurmuştur. Bu dedenin önce; "Ashâb-ı Ferâiz" hissesi
olarak altıda bir (1/6) pay alacağının, daha sonra (iki kızdan arta kalan
hisseye) asabe olarak da vâris olacağının delilidir.
Sahih
dede'nin dört hali vardır.
1. Mûrisin
(ölen kimsenin) babası olmayıp da, onun oğlu veya oğlunun ilânihaye oğlu ile
bulunursa altıda bir (1/6) hisse alır.
2. Dede;
mûrisin kızı veya ilânihaye oğlunun kızıyla birlikte varis olursa altıda biri
(1/6) ve asabe olarak kalanını alır.
Dikkat edilirse; dedeye, önce ashâb-ı ferâiz olarak bir hisse verilir.
Kız, mûrisin (ölen kimsenin) malının yarısını alır, dolayısıyla bu üç hissedir.
Geriye kalan iki hisse; asabe olarak dedeye verilir.
3. Dede
yalnızca asabelik hissesi alır ve buna "Te'sib-i Mahz" denilir. Şöyle
ki; Mûrisin (ölen kimsenin) sadece karısı varsa; dede de onunla birlikte vâris
durumunda ise, asabe olarak hisse alır.
4. Mûrisin
(ölen kimsenin) babası hayatta ise; dede vâris
(M) olmaktan düşer. Zira baba; hem muayyen hisseyi almada, hem de asabe
hususunda dedeyi (Kuvve-i Karâbet noktasından) düşürür.
Murisin (ölen kimsenin) karısı; ashâb-ı ferâiz olarak terikelerin
dörtte birini (1/4) alır. Terikenin kalanı; asabe olarak babaya verilir. Dede
hayatta olduğu halde, babanın bulunması sebebiyle düşer.
ÖZET
Burada ashabü'l-ferâiz olarak pay sahibi olan dede, ölenin babasının
babası veya onun babasıdır. Buna sahih dede (cedd-i sahih) denir. Annenin
babası gibi ölen ile arasına kadın giren dedeye ise fasit dede denir ve miras
hukuku bakımından zevi'l erhâm grubu içinde yer alır.
Baba sağ olmayınca dede onun yerine geçer. Buna göre dedenin dört hâli
vardır. İlk üç hâli babanınki ile aynıdır. Dördüncü hâl, babanın sağ olması
hâli olup, bu durumda dede mirasçı olamaz.
6. KIZ (BİNT/SULBİYYE: ÖZ KIZ)
1. Mûrisin
(ölen kimsenin) oğlu olmayıp, diğer vârislerle birlikte yalnız bir kızı
bulunursa terekenin yarısını (1/2) alır.
Kur'ân-ı
Kerîm'de: "... kız bir tane ise, mirâsın yarısı onundur" hükmü
beyan buyrulmuştur.
Mûrisin (ölen kimsenin) karısı, kızı ve anne-baba bir kardeşinin
varlığını ele alalım. Bu durumda farz sahipleri, karısı ve kızıdır.
2. Mûrisin
(ölen kimsenin) oğlu olmayıp, iki veya daha fazla kızı diğerleriyle birlikte
vâris olurlarsa üçte ikisini (2/3) alırlar.
Kur'ân-ı
Kerîm'de: "Kızlar ikiden fazla ise, mirâsın üçte ikisi onlarındır"
buyrulmuştur.
Ayetin zahiri, iki ayrı görüşe meydan vermektedir. İbn-i Abbas (ra) iki
kızı, bir kız hükmünde kabul etmiştir. Terikenin üçte ikisini almak için, en az
üç kızın bulunması gerektiği görüşündedir.
İbn-i Mesûd (ra) ise; ayetin "İki ve ikiden fazla kız şeklinde
anlaşılması" gerektiği görüşündedir.
Nitekim
Enfâl Sûresinde: "Eğer) ölenin iki kız kardeşi varsa, bıraktığının üçte ikisi
onlarındır" buyrulmuştur.
Ayrıca Resûl-i Ekrem (sav); Uhud savaşında şehid düşen Hz. Sa'ad İbn
Rabi'nin iki kızına terikenin üçte ikisini (2/3) vermiştir. Ayet-i Kerimenin bu
sırada indiği ve ilk mirâs taksiminin Resûlallah (sav) tarafından bu şekilde
yapıldığı kayıtlıdır.
3. Ölen
kimsenin oğlu ile birlikte kızı vâris olurlarsa, ikili-birli paylaşırlar.
Kur'ân-ı
Kerîm'de: "Allah size (mirâs hükümlerini şöylece açıklar. Çocuklarınız
hakkında erkeğin hissesi, iki kızın hissesi kadardır" hükmü
açıklanmıştır.
ÖZET
1- Ölenin oğlu
olmayıp da bir kızı varsa bıraktığı malın yarısını (1/2) alır.
2- Aynı durumda
iki veya daha fazla kız varsa, (2/3) üçte ikiyi aralarında paylaşırlar.
3- Ölenin oğlu
varsa asabe (bigayrihi asabe) olur. Ashabü'l-ferâiz'den artanı; oğul iki, kız
bir hisse almak üzere paylaşırlar.
3. HAL’in
Başka Açıklaması: Murisin kızı (veya kızları)
murisin oğlu (veya oğulları) ile birlikte bulunursa, artık belirli pay sahibi
mirasçı olmaktan çıkarak asabe mirasçı haline gelir (birlikte asabelik). Bu
durumda ashab’ül feraiz durumundaki mirasçılar, miras paylarını aldıktan sonra
kalan terekeyi murisin kızı bir, oğlu iki hisse almak üzere ikili-birli
paylaşırlar.
7. OĞLUN
KIZI
(BİNTU'L-İBN/İBNİYYE)
Oğlun kızı veya oğlun... oğlunun kızı için vâris olmada altı hal söz
konusudur. Ölen kimsenin oğlu veya kızı bulunmayıp (daha önce öldükleri için),
oğlunun bir tane kızı varsa, terekenin yarısını (1/2) alır. Kız bulunmayınca,
oğlun kızının onun yerine geçeceği sünnetle sabittir.
Resûl-i
Ekrem (sav)'in: Oğulların çocuğu, insanın kendi çocuğu hükmündedir. Kendilerinin
üstünde de bir oğul yoksa; bunların erkekleri, adamın kendi erkek çocukları
gibi, kızları da kendi kız çocukları gibidir. Onlar gibi dedelerine vâris
olurlar, onlar gibi mirastan mahrum olurlar. Oğlunun çocuğu, oğul ile birlikte
vâris olamaz, buyurduğu bilinmektedir. Kız bulunmayınca; oğul kızının onun
yerine geçeceği hususunda görüş birliği vardır. Çünkü nass'da geçen çocuk
lafzı, oğul kızına da şâmildir. Ancak
mûrisin (ölen kimsenin) kızının çocukları; başka bir neslin (damad'ın) devamı
sayılır. Bunlar fevkalâde durumlarda "Zevi'l-erham" olarak mirâsa
girebilirler.
Oğul Kızının
Altı Hali
1. Ölenin oğlu
veya kızı bulunmaz da, oğlunun... bir tane kızı olursa terikenin (mirasın)
yarısını alır. (1/2)
2. Mûrisin
(ölen kimsenin) oğlu veya kızı bulunmayıp da, oğlunun iki veya daha fazla
kızları olursa, terikenin (mirasın) üçte ikisini (2/3) alırlar.
3. Mûrisin
(ölen kimsenin) oğlu bulunmayıp, oğlunun bir veya da daha fazla kızı, mûrisin
yalnız kızıyla beraber vâris olurlarsa, terikenin (mirasın) altıda birini (1/6)
alırlar. İbn-i Mesûd (ra)'dan rivayete göre Resûl-i Ekrem (sav); kıza terikenin
(mirasın) yarısını, oğul kızına üçte ikiyi tamamlamak için altı da birini, geri
kalanını da kız kardeşe vermişti.
4. Mûrisin oğlu
olmayıp, oğlunun ilânihâye … oğlunun bir veya daha fazla oğlu ile kızı
bulunduğu takdirde ikisi birlikte asabe
olarak (ikili -birli) mirası paylaşırlar. Resûl-i Ekrem (sav)'in:
"Kızların hakkı, üçte ikiden fazla olamaz" buyurduğu
bilinmektedir. Dolayısıyla aldıkları toplam hisse 2/3 geçemez.
5. Biraz önce
de zikrettiğimiz gibi; kızların hakkı üçte ikiyi geçemez. Ölenin; iki veya daha
fazla kızı bulununca, oğlun kızına hisse kalmaz. Buna:"Ademü'l-irs"
(Mirâs Hissesinin yokluğu) denilmiştir.
6. Mûrisin
(ölen kimsenin) oğlu veya oğlunun oğlu bulunduğu zaman, oğlun kızları mirâstan
düşer. Zira Resûl-i Ekrem (sav) "Hisseleri ehillerine verin.
Kalan mala en layık olan erkektir” buyurmuştur.
ÖZET
·
Ölenin kızı bulunmayınca oğlunun kızı onun yerine geçer.
1- Ölenin oğlu
veya kızı bulunmaz da, oğlunun... bir tane kızı olursa terekenin (1/2) yarısını alır.
2- Aynı
durumdaki oğlun kızı birden fazla ise, üçte ikiyi (2/3) aralarında eşit olarak
paylaşırlar.
3- Ölenin oğlu
bulunmaz ve oğlunun kızı ölenin bir kızı ile birlikte bulunursa altıda bir
(1/6) alır.
4- Aynı
durumda; ölenin birden fazla kızı varsa oğlun kızı (S) mirasçı olamaz.
5- Ölenin oğlu
olmayıp da, onun oğlu ve kızları beraber bulundukları takdirde, müşterek asabe
olurlar ve ashabü'-ferâiz'den artanı ikili-birli paylaşırlar.
6- Oğlun
kızları, oğul ile birleştiklerinde (S) mirasçı olamazlar. ( Oğlun kızı, miras
bırakanın oğlu veya kendisinden daha üst derecede oğlun oğlu ile birlikte
bulunursa mirastan mahrum olur).
·
Oğlun kızı- oğlun oğlu veya kendisinden daha aşağı derecede oğlun
oğlu (oğlun oğlunun oğlu gibi) ile birlikte bulunursa ashab’ül feraiz
mirasçısı olmaktan çıkarak asabe mirasçı haline gelir ve belirli pay sahipleri
haklarını aldıktan sonra kalan terekeyi oğlun oğlu ile birlikte ikili-birli
bölüşür.
·
Murisin oğlu olmayıp sadece bir kızı varsa oğlun kızı ya da oğlun
kızları
(oğlun oğlu ile birlikte 3. durumda olduğu gibi asabe olmazsa)
terekenin
1/6’sını alır. Birden fazla oğlun kızı varsa 1/6’lık payı aralarında
eşit olarak bölüşürler.
8. ANNE-BABA
BİR KIZKARDEŞ
(UHT LEHUMA/ŞEKİKA - Lİ-EBEVEYN)
Çizelgede belirttiğimiz gibi; Anne-baba bir kız kardeşin" (uht
liebeveyn-uht lehûma) mirâsta beş hali vardır.
1. Mûrisin
(ölen kimsenin) oğlu veya kızı, oğlunun ilânihaye oğlu veya kızı, yahut babası,
yahut sahih dedesi bulunmayıp da, bir tek anne-baba bir kız kardeşi hayatta
olursa terekenin yarısını (1/2) alır.
Kur'ân-ı
Kerîm'de (En-Nisâ: 176): "Habibim senden fetvâ isterler. De
ki; Allah, babası ve çocuğu olmayanın mirâsı hakkında hükmü (şöylece) açıklar:
Eğer çocuğu (ve babası) olmayan bir erkek ölür, geride (Anne-baba bir) bir tek
kız kardeşi kalırsa mirâsın yarısı onundur" hükmü beyan buyrulmuştur.
Ayetteki "uht" (Kız kardeş) kelimesi; anne-baba bir ve baba
bir kız kardeşi ifade eder.
2. Murisin
(ölen kimsenin) oğlu, kızı, oğlunun oğlu, oğlunun kızı, babası, dedesi olmayıp
da, iki veya daha fazla anne-baba bir kız kardeşi bulunursa terekenin üçte
ikisini (2/3) eşit olarak paylaşırlar.
Kur'ân-ı
Kerîm'de: "Eğer (aynı şartlarda kalan) kız kardeş, iki (veya daha fazla)
ise, erkek kardeşinin bıraktığının üçte ikisi onlarındır" (En Nisâ:
176) buyrulmuştur.
3. Murisin
(ölen kimsenin) oğlu, ilânihaye oğlunun oğlu veya babası ya da dedesi olmayıp
da; anne-baba bir erkek kardeşleri ile beraber kız kardeşleri bulunursa,
müşterek asabe olurlar. Terekeyi aralarında ikili-birli bölüşürler.
Kur'ân-ı
Kerîm'de (En Nisâ - 176): "Eğer (yine aynı şartlarda) erkek ve
kız kardeşler ise; o zaman erkek kardeşin hissesi, iki kızın hissesi kadardır"
buyrulmuştur.
Bu ayette; kız kardeşlerin hissesinin belirlenmesi, erkek kardeşle
birlikte asabe olacağına delâlet eder.
4. Murisin
(ölen kimsenin) anne-baba bir kız kardeşi; murisin kızı veya oğlunun kızı ile
birlikte mirasçı olursa, sadece (A) asabe hissesini alır.
Zira Resûl-i
Ekrem (sav): "Kız
kardeşleri, kızlarla birlikte olunca asabe yapınız”
buyurmuştur.
İbn-i Mesûd (ra)'dan; Resûl-i Ekrem (sav)'in bu şekilde tatbikat
yaptığı rivayet edilmiştir.
5. Murisin
(ölen kimsenin) anne-baba bir kız kardeşleri, murisin oğlu, oğlunun oğlu,
babası veya dedesi bulununca, terekeden hiçbir şey alamazlar. Sakıt olurlar. Kûr'an-ı
Kerim'de (En Nisâ: 176): "Ölen kimsenin oğlu veya kızı bulunmaz
da, bir tek (Anne-baba bir veya baba bir) kız kardeşi olursa, mirasın yarısı
onundur" buyrulmuştur.
Ayette anne-baba bir kız kardeşin mirastan hisse alabilmesi; murisin
(ölen kimsenin) oğlunun veya kızın bulunmamasına bağlanmıştır.
ÖZET
1- Bir tek
anne-baba bir kız kardeşi hayatta olursa terekenin yarısını (1/2) alır.
2 - Ana-baba bir
kız kardeşlerin sayısı birden fazla olursa terekenin 2/3’sini aralarında eşit
olarak paylaşırlar.
3 - Ölenin
ana-baba bir kız kardeşi; aynı durumdaki erkek kardeşiyle birlikte
bulunurlarsa, müşterek asabe olurlar ve ashabü'l-ferâiz'den artanı ikili-birli
(kızlar bir pay, erkekler iki) paylaşırlar.
4 - Ölenin kızı,
oğlunun kızı ve oğlunun.... oğlunun kızı ile birlikte bulunurlarsa asabe (asabe
ma gayrihi) olup kalanı alırlar.
5 - Ana-baba bir
kız kardeşler; murisin oğlu, oğlun oğlu, oğlun... oğlu, baba, dede ile birlikte
bulunurlarsa mirastan mahrum olurlar.
9. BABA BİR KIZ KARDEŞ (UHT Lİ-EB)
Anne - baba bir kız kardeş yoksa; baba bir kız kardeşin aynı şartlarda
onun yerine kâim olacağı icmâ ile sâbittir. Çünkü Ayet-i Kerime'de geçen kız
kardeş (uht) kelimesinin; baba bir kız kardeşi de kapsamına aldığı
bilinmektedir. Anne bir erkek ve kız kardeş hakkında ise özel hüküm bulunmadığı
için, onlar ayetin kapsamına giremez. Mûrise (ölen kimseye) karâbet noktasında
yakınlık oldukça önemlidir.
Çizelgede belirtildiği gibi; baba bir kız kardeşin yedi hali vardır.
Şimdi bunları gündeme getirelim:
1. Mûrisin
(ölen kimsenin) oğlu, kızı, oğlunun ilânihâye oğlu veya kızı, babası, sahih
dedesi ve anne-baba bir kardeşleri olmayıp ta; sadece bir tane, baba bir kız
kardeşi olursa terekenin yarısı (1/2) onundur.
Çünkü Ayet-i
Kerime'de: (En Nisâ: 176): "Eğer (erkek veya kız) çocuğu (ve
babası) olmayan bir erkek ölür, onun bir tek kız kardeşi kalırsa, mirasın
yarısı onundur" buyrulmuştur.
2. Mûrisin
(ölen kimsenin) oğlu, kızı, oğlunun ilânihaye oğlu veya kızı, babası, sahih
dedesi ve anne-baba bir kardeşleri olmayıp ta; iki veya daha fazla baba bir kız
kardeşleri bulunursa, terekenin üçte ikisini (2/3) aralarında eşit olarak
paylaşırlar.
Kur'ân-ı
Kerîm'de (En Nisâ: 176): "Eğer (aynı şartlarda kalan) kız
kardeş; iki (veya daha fazla) ise, erkek kardeşinin bıraktığının üçte ikisi
(2/3) onlarındır" buyrulmuştur.
3. Mûrisin
(ölen kimsenin) oğlu, kızı, oğlunun ilânihâye oğlu, babası, sahih dedesi
bulunmayıp da; yalnız anne-baba bir kız kardeşi ile baba bir kız kardeşleri
vâris olurlarsa, terekenin altıda birini (1/6) alırlar.
4. Murisin
(ölen kimsenin) oğlu, kızı, oğlunun ilânihaye oğlu, babası sahih dedesi
bulunmayıp da; baba bir, kız ve erkek kardeşleri vâris olurlarsa, terekeyi
aralarında ikili-birli paylaşırlar. Buna müşterek asabelik de denilir.
Kur'ân-ı
Kerîm'de (En Nisâ: 176): "Eğer (yine aynı şartlarda misâçılar)
erkek ve kız kardeşler ise; o zaman erkeğin hissesi, iki kızın hissesi kadardır"
buyrulmuştur.
Bu ayet; anne-baba bir erkek ve kız kardeş bulunmadığı zaman; baba bir
kız ve erkek kardeşlere de şamildir.
5. Mûrisin
(ölen kimsenin) oğlu, kızı, babası ve sahih dedesi olmayıp da; anne-baba bir
kız kardeşleri iki veya daha fazla olursa, baba bir kız kardeş mirâstan bir şey
alamaz.
Buna "Ademü'l-İrs" denilir.
Kur'ân-ı
Kerîm, (En Nisâ: 176): "Eğer (aynı şartlarda kalan) kız kardeş
iki, (veya daha fazla) ise; erkek kardeşin bıraktığının üçte ikisi (2/3)
onlarındır" buyrulmuştur.
Ayette belirlenen üçte iki (2/3) hisse; anne-baba bir kız kardeşlere
verilince; baba bir kız kardeşe hisse kalmaz. Çünkü kızların toplam hissesinin
üçte ikiyi aşabilme imkânı yoktur.
6. Mûrisin
(ölen kimsenin) oğlu, kızı, oğlunun ilânihaye oğlu, babası, dedesi ve
(anne-baba bir) erkek kardeşleri olmayıp da; kız veya oğlun ilânihaye kızı ile
birlikte bulunursa asabe olur.
Resûl-i
Ekrem (sav)'in: "Kız kardeşleri, kızlarla birlikte olunca asabe yapınız"
buyurduğu bilinmektedir.
Hadiste zikredilen kız kardeş lâfzı; öz kız kardeş olmayınca, baba bir
kız kardeşi de kapsamına alır.
7. Mûrisin
(ölen kimsenin) baba bir kız kardeşi; onun (mûrisin) oğlu veya ilânihaye
oğlunun oğlu, babası, sâhih dedesi, anne-baba bir kız kardeşi ile birlikte
bulunursa sâkıt olur.
Zira
Kur'ân-ı Kerîm de (En Nisâ: 176): "Eğer çocuğu (ve babası) olmayan bir
erkek ölür, onun (anne-baba bir veya baba bir) kız kardeşi kalırsa mirâsın
yarısı onundur" hükmü beyan buyrulmuştur.
Ayette oğul bulununca; baba bir kız kardeşin vâris olamayacağı sarih
olarak beyan edilmiştir. Çünkü baba bir kız kardeşin mirâs alması; çocuğun ve
babasının bulunmamasına bağlanmıştır.
ÖZET
Ana-baba bir
kız kardeş bulunmazsa baba bir kız kardeş onun yerini alır.
1 - Kız kardeş
bir tane ise, terekenin yarısını (1/2)
alır.
2 - Birden fazla
iseler, üçte ikiyi (2/3) eşit olarak paylaşırlar.
3 – Babadan kız
kardeş, ana-baba bir kız kardeşle birlikte bulunurlarsa altıda bir (1/6) alır.
4 - Baba bir kız
kardeş, baba bir erkek kardeşle birlikte bulunursa, müşterek asabe (asabe bi
gayrihi) olurlar, kalanı ikili-birli paylaşırlar.
5 - Ana-baba bir
kız kardeş birden fazla ise; baba bir kız kardeş mirasçı olamaz.
6 - Ölenin kızı
veya oğlunun kızı ile birlikte bulunursa asabe olur ve kalanı alır.
7 - Ölenin oğlu,
oğlunun oğlu.. (sonuna kadar)., babası, dedesi, ana-baba bir erkek kardeşleri,
asabe olan ana-baba bir kız kardeşleriyle beraber bulunurlarsa mirasçı
olamazlar.
·
Miras bırakanın kızı, oğlun kızı veya oğlunun oğlunun kızı... (sonuna
kadar ile birlikte olurlarsa asabe (asabe ma gayrihi) olup belirli pay
sahiplerinden artanı alırlar.
·
Baba bir kız kardeş bir tane anne-baba bir kız kardeşle birlikte
bulunursa terekenin 1/6’sını alır. Baba bir kız kardeşler birden fazla olursa
1/6 aralarında eşit olarak paylaşırlar.)
10. ANNE BİR
KARDEŞLER (UHT Lİ-ÜM)
Ana bir
kız kardeş /Evlad-ı Ümun: Ana bir erkek ve kız kardeş)
Bunlara annenin çocukları (Evlâdü'l-üm) da denilir. Daha önce de
belirttiğimiz gibi; mirâsta üç halde bulunurlar.
1. Kur'ân-ı
Kerîm'de (En Nisâ: 12): "Eğer mirâsı aranan erkek veya kadın; çocuğu ve
babası olmayan bir kimse olur ve onun (ana bir) erkek veya kız kardeşi
bulunursa, bunlardan her birinin hissesi altıda birdir(1/6)," hükmü beyan
buyrulmuştur. Ayetteki "kelâle" lafzı; çocuğu ve babası olmayan kimse
manasına gelir. Çocuk kapsamına; oğlu, kızı, oğlunun ilânihâye (sonuna kadar)
oğlu ve kızı girer. Ayetteki erkek ve kız kardeş terimleri; anne bir kardeşleri
de içine almaktadır. Hz. Ebû Bekir (ra)'in Ayet-i Kerimeyi böyle tefsir ettiği
bilinmektedir. Ayrıca Hz. Saad b. Vakkas (ra) dan ve bazı seleften "Velehû
ehûn ve ûhtun min ümmin" (Ana bir erkek ve kız kardeşler) şeklinde kıraat
rivayet edilmiştir.
2. Murisin
(ölen kimsenin) oğlu, kızı, oğlunun ilânihâye (sonuna kadar) oğlu veya kız,
babası ve sahih dedesi olmayıp da; iki veya daha fazla anne bir erkek veya kız
kardeşi bulunursa terekenin üçte birini (1/3) alırlar. Zira Kur'ân-ı
Kerîm'de: "Eğer, ana bir erkek veya kız kardeşlerin sayısı
birden fazla ise, onlar üçte birde ortaktırlar" buyrulmuştur. Ayetteki
(şürekât) lâfzı; kız-erkek ayrımı yapılmaksızın eşit taksim edileceğine delâlet
etmektedir. Bunlar mûrise (ölen kimseye) bir erkek vâsıtasıyla bağlanmadıkları
için, asabe olamazlar. Hisselerinin azamî üçte bir olması (1/3), anne makamına
kaim olduklarını gösterir.
3. Murisin
(ölen kimsenin) oğlu, kızı, oğlunun ilânihâye (sonuna kadar) oğlu veya kızı,
babası veya sahih dedesi hayatta olduğu zaman; anne bir erkek ve kız kardeşler
vâris olamaz, mirâstan düşerler. Çünkü Ayet-i Kerime'de; bunların vâris olması,
diğerlerinin bulunmamasına bağlanmıştır.
ÖZET
Ana Bir Kardeşler (Erkek ve Kız Kardeşler)
Miras bırakanın ana bir erkek-kız kardeşleri cinsiyetlerine
bakılmaksızın üç durumda bulunurlar:
1- Bir tane ise
altıda bir (1/6’sını) alır.
2 - Birden fazla
iseler, terekenin (bırakılanın, mirasın) üçte birini (1/3’ini) erkek-kadın ayırımı yapmaksızın eşit olarak paylaşırlar.
3 - Ölenin oğlu,
kızı, oğlunun oğlu… (sonuna kadar) veya kızı, babası, dedesi ile birlikte
bulunurlarsa mirasçı olamazlar.
11. SAHİH
NENE
(Cedde-i Sahiha: Ananın anası,
babanın anası)
Bilindiği gibi nene; anne veya baba tarafından büyük anneye verilen
isimdir. Cedde-i Sahiha da denilmiştir. Hz. Ebû Bekir (ra)'ın
yanına mûrisin (ölen kimsenin) annesinin annesi (Cedde-i sahiha -nene) gelip,
mirâsını talep etti. Bunun üzerine Hz. Ebû Bekir (ra): "Allahû Teâla
(cc)'nın kitabında senin için bir-
şey bulamıyorum. Resûlallah (sav)'dan; bu hususta herhangi bir şey
işitmedim.
Sen şimdi git. Meseleni sahabe ile görüşeyim yahut görüşümü
(ictihadımı) tespit edeyim" buyurdu. Öğle namazından sonra; konuyu
sahabeye açtı. Hz. Mugire b. Şûbe (ra) ayağa kalkarak: "Resûlallah
(sav)'in neneye altı da bir hükmettiğini duydum" dedi. Bunun üzerine başka
şâhidi olup-olmadığı soruldu. Muhammed b. Mesleme (ra)'de; aynı mahiyette bir
haber işittiğini söyledi. Bunun üzerine neneye terekenin altı da biri (1/6)
verildi.
Burde (ra)'den rivayet edildiğine göre; Resûlallah (sav) neneye;
yanında anne olmadığı zaman altı da bir (1/6) vermiştir.
1. Nene, mirasa
annelik hakkı sebebiyle dâhil olmuştur. İster anne tarafından olsun, ister baba
tarafından olsun, mirastan düşürecek birisi olmadığı zaman terekenin altıda
birini (1/6) alır.
Eğer hem; anneanne, hem babaanne hayatta ise; terekenin altıda birini
(1/6) aralarında paylaşırlar.
2. Mûrisin
(ölen kimsenin) annesi hayatta ise; gerek anne tarafından, gerek baba
tarafından neneler sâkıt olur. Çünkü nene'ler mirası: Annelik hakkı olarak
alırlar. Annenin bulunması onları düşürür.
ÖZET
Buradaki nineden maksat, araya fasit dede girmeyen, anne veya baba
tarafından büyük annedir. Babanın annesi veya onun annesi, annenin annesi veya onun
annesi gibi ki, bunlara sahih nine denir. Araya fasit dede girmesi hâlinde,
ondan sonraki nineye fasit nine denir. Ölenin annesinin babasının annesi gibi.
Bunlar miras hukuku bakımından zevi'l-erhâm içinde yer alırlar.
1- Sahih
nineler mirasçı oldukları durumlarda altıda (1/6) bir alırlar. Nine birden
fazla ise bunu eşit olarak paylaşırlar.
2 - Nine ana ile
beraber bulunursa veya baba ve dededen nineler baba veya dede ile birlikte
bulunurlarsa mirasçı olamazlar. Keza yakın derecedeki nine uzak olanı mirastan
düşürür.
FERAİZ
İLMİNDE HESAPLAR
·
Feraiz, mirasla ilgili konuları açıklayan ve hak sahibine düşen payı
hesap yoluyla öğreten ilimdir.
Feraiz ilminde hesap sözüyle kastedilen miras meselelerin aslına göre
tertibi, tashihi ve miras mallarının hak sahipleri arasında taksimini bilmek
meselelerin asıllarını ve
çözümünü bilmeye bağlıdır.
Meselelerin Asılları
Her
meselenin aslı içinde bulunan farz sahiplerinin (eğer farz sahipleri olursa) en
az hissesiyle olur.
Varislerin
hepsi erkek ve asabe olursa (dört erkek kardeş gibi) miras malı aralarında eşit
bir şekilde taksim edilir. Eğer bir kısmı erkek, bir kısmı da kadın olursa (iki
erkek, iki kız kardeş gibi) o zaman her erkeğe iki kadının hissesi kadar vermek
suretiyle mal taksim edilir. Bu durumda meselenin aslı sayılarının kadarıyla
olacaktır.
Feraiz ilminde üzerinde
görüş birliğiyle varılan meselelerin asılları yedidir. Bunlar: (2), (3), (4),
(6), (8), (12) ve (24) tür. Feraiz bu meseleler üzerine kurulur.
Meselelerin Asıllarıyla
İlgili Çözümler
Meselelerin
kuruluşu ve kesirsiz olarak her varise düşen hisseyi çözümlerle gösterelim.
A. Aslı (2)’Den
Kurulan Mesele
MESELE (2)
|
|||
VARİS
|
PAYI (%)
|
ELE
GEÇEN
|
|
Koca
|
1/2
|
1
|
|
Amca
|
A
|
1
|
|
AÇIKLAMA
·
MESELE: Kendisinde nısf (1/2) ve geriye
kalan payların bulunduğu her miras 2 pay üzerinden taksim edilir.
·
Koca: Kuran’ı Kerimde; eğer onların çocuğu
yoksa, size terekeden düşecek hisse, 1/2 olur, buyrulmuştur.
·
ÖRNEĞİMİZDE, ölen kişi kadın
(zevce) dir. Arkasında; kocasını,
amcasını
bırakmıştır. Kocanın payı 1/2 dir ki bu mirasın yarısı eder. Diğer yarısını
da A olması nedeniyle amca alır.
|
MESELE (2)
|
|||
VARİS
|
PAYI (%)
|
ELE
GEÇEN
|
|
Koca
|
1/2
|
1
|
|
Ana-baba
bir kız kardeş
|
1/2
|
1
|
|
AÇIKLAMA
·
MESELE: Kendisinde iki tane nısf (1/2)
pay bulunan miras 2 pay üzerinden taksim edilir.
·
Koca: Kuran’ı Kerimde; eğer onların çocuğu
yoksa size terekeden düşecek hisse, 1/2 olur, buyrulmuştur.
·
Burada, ölen kadın kocasını ve ana-baba bir olan kız kardeşini
bırakmıştır. Koca 1/2 alır ki bu 1 paydır, ana-baba bir olan kız kardeş de
1/2 alır ki bu da 1 paydır; yani malı eşit şekilde paylaşırlar.
|
B. Aslı (3)´Ten Kurulan
Mesele
MESELE (3)
|
|||
VARİS
|
PAYI (%)
|
ELE GEÇEN
|
|
Anne
|
1/3
|
1
|
|
Amca
|
A
|
2
|
|
AÇIKLAMA
·
MESELE: Kendisinde sülüs (1/3) ve geriye
kalan payların bulunduğu her miras 3 pay üzerinden taksim edilir.
·
Anne; 1/3 olan 1 payını aldı.
·
Amca asabe olarak kalan 2 payını alır.
|
MESELE: 3
|
|||
VARİS
|
PAYI (%)
|
ELE
GEÇEN
|
|
İki kız
|
2/3
|
2
|
|
Amca
|
A
|
1
|
|
AÇIKLAMA
·
MESELE: Aslı (3)´ten kurulan mesele:
Sülüsan (2/3) olan ve geriye kalan payların bulunduğu her miras 3 pay
üzerinden taksim edilir.
·
İki kız: Ölenin oğlu olmayıp da
bir kızı varsa bıraktığı malın yarısını (1/2) alır. Aynı durumda, iki veya
daha fazla kız varsa, (2/3) üçte ikiyi aralarında paylaşırlar.
·
Örneğimizde, ölen kişinin geride iki kızı ve amcası kalmıştır.
Terekenin 2/3´si kızlara verilir. Ki bu 2 paydır, geriye kalan 1 pay da asabe
olarak amcaya verilir.
|
MESELE (3)
|
|||
VARİS
|
PAYI (%)
|
ELE
GEÇEN
|
|
2 Ana
bir kız kardeş
|
1/3
|
1
|
|
2 Baba
bir kız kardeş
|
2/3
|
2
|
|
AÇIKLAMA
·
Aslı (3)´ten kurulan mesele: İçinde sülüs (1/3) veya sülüsan (2/3)
olursa meselenin aslı (3)´ten kurulur.
·
Ana bir kız kardeş birden fazla iseler, terekenin (bırakılanın, mirasın) üçte birini
(1/3’ini) erkek-kadın ayırımı
yapmaksızın eşit olarak paylaşırlar.
·
Baba bir kız kardeş birden fazla iseler, üçte ikiyi (2/3) eşit olarak
paylaşırlar.
·
Örneğimizde, ölen kişinin geride bıraktığı iki ana - baba bir kız
kardeşinin payı 1/3’tür, ki bu 1 pay eder. 2 Baba bir kız kardeş 2/3 olan 2
payını alır, ki bu da 2 pay eder.
|
C - Aslı (4)´ten Kurulan
Mesele
MESELE (4)
|
|||
VARİS
|
PAYI (%)
|
ELE GEÇEN
|
|
Koca
|
1/4
|
1
|
|
Oğul
|
A
|
3
|
|
AÇIKLAMA
·
MESELE: İçinde yalnız rubu´ (1/4) olan
ve geriye kalan payların bulunduğu her miras 4 pay üzerinden taksim edilir.
·
Koca: Kur'ân-ı Kerîm'de; eğer
onların çocuğu varsa size terekeden düşecek hisse, ¼‘tür, buyrulmuştur.
·
Örneğimizde; koca 1/4 olan 1
payını, oğul da A olarak 3 payını almıştır.
|
MESELE (4)
|
|||
VARİS
|
PAYI (%)
|
ELE
GEÇEN
|
|
Koca
|
1/4
|
1
|
|
Kız
|
1/2
|
2
|
|
Amca
|
A
|
1
|
|
AÇIKLAMA
·
MESELE: İçinde rubu’ (1/4) ile nısf
(1/2) olursa meselenin aslı (4)´ten kurulur.
·
Koca: Ölenin çocuğu varsa terekeden, (¼) dörtte bir alır.
·
Kız: Mûrisin (ölen kimsenin) oğlu olmayıp, diğer vârislerle birlikte
yalnız bir kızı bulunursa terekenin yarısını (1/2) alır.
·
Örneğimizde; koca ¼ olan 1 payını, kız ½ olan 2 payını ve amca da A
olarak kalan 1 payını almıştır.
|
D - Aslı (6)´dan Kurulan
Mesele
MESELE (6)
|
|||
VARİS
|
PAYI (%)
|
ELE
GEÇEN
|
|
Anne
|
1/6
|
1
|
|
Baba
|
1/6
|
1
|
|
Oğul
|
A
|
4
|
|
AÇIKLAMA
·
MESELE: İçinde yalnız südüs (1/6) olan her
meselenin aslı (6)´dır.
·
Ölen kişi geride, annesini, babasını ve oğlunu bırakmıştır.
·
ANNE: Ölenin çocukları yahut ölenin birden fazla erkek
veya kız kardeşiyle birlikte bulunduğunda altıda bir (1/6) alır.
·
BABA: Ölenin çocuğu varsa
altıda biri (1/6) verilir.
·
Örneğimizde; anne, 1/6 olan 1 payını, baba 1/6 olan 1 payını ve oğul
da A (asabe) olarak kalan 4 payını almıştır.
|
MESELE (6)
|
|||
VARİS
|
PAYI (%)
|
ELE
GEÇEN
|
|
Anne
|
1/6
|
1
|
|
Kız
|
1/2
|
3
|
|
Amca
|
A
|
2
|
|
AÇIKLAMA
·
MESELE: İçinde südüs (1/6) ve nısf
(1/2)’ın bulunduğu her meselenin aslı
6´dır.
·
Ölen kişinin geride annesi, kızı ve amcası kalmıştır.
·
ANNE: Ölenin çocukları veya oğlunun... oğlu veya kızı,
yahut ölenin birden fazla erkek veya kız kardeşiyle birlikte bulunduğunda
altıda bir (1/6) alır.
·
Kız: Mûrisin (ölen kimsenin) oğlu olmayıp, diğer vârislerle birlikte
yalnız bir kızı bulunursa terekenin yarısını (1/2) alır.
·
Burada anne 1/6, kız malın (1/2) yarısı olan 3 payını alır ki A
(asabe) amcaya 2 kalır.
|
MESELE (6)
|
|||
VARİS
|
PAYI (%)
|
ELE
GEÇEN
|
|
Anne
|
1/6
|
1
|
|
2 Kız
|
2/3
|
4
|
|
Amca
|
A
|
1
|
|
AÇIKLAMA
·
Bir meselede (2/3) ve (1/6) varsa, meselenin aslı 6´dan gelir.
·
Burada ölenin geride; annesi, iki kızı ve bir amcası kalmıştır.
·
ANNE: Ölenin çocukları veya oğlunun... oğlu veya kızı,
yahut ölenin birden fazla erkek veya kız kardeşiyle birlikte bulunduğunda
altıda bir (1/6) alır.
·
İki kız: Ölenin oğlu olmayıp da
iki veya daha fazla kız varsa, (2/3) üçte ikiyi aralarında paylaşırlar.
·
Anne, 1/6 olan 1 payını, iki kız 2/3 olan 4 payını ve
amca da asabe olduğundan kalan 1 payı almıştır.
|
MESELE (6)
|
|||
VARİS
|
PAYI (%)
|
ELE
EÇEN
|
|
Anne
|
1/6
|
1
|
|
Oğul
|
A
|
5
|
|
AÇIKLAMA
·
Kendisinde südüs (1/6) bulunan her meselenin aslı 6´dan gelir.
·
Ölen kişi geride annesini ve oğlunu bıraktı.
·
Anne: Ölenin çocukları veya oğlunun... oğlu veya kızı,
yahut ölenin birden fazla erkek veya kız kardeşiyle birlikte bulunduğunda
altıda bir (1/6) alır.
·
Burada annenin payı 1/6´dır. Mirasçı olarak bir de oğul vardır. Oğul
ise asabe olduğundan geriye kalanın tamamını, yani 5 payı aldı.
|
MESELE (6)
|
|||
VARİS
|
PAYI (%)
|
ELE
EÇEN
|
|
Anne
|
1/6
|
1
|
|
2 Kız kardeş (anneden)
|
1/3
|
2
|
|
Amca
|
A
|
3
|
|
AÇIKLAMA
·
Südüs (1/6) ile sülüs (1/3) ile geriye kalan birlikte olduğunda ise,
bunun aslı 6´dır.
·
Anne: Ölenin çocukları veya oğlunun... oğlu veya kızı,
yahut ölenin birden fazla erkek veya kız kardeşiyle birlikte bulunduğunda
altıda bir (1/6) alır.
·
2 Anadan kardeş; 1/3 alır.
·
Bu misalde, ölen kişinin geride annesi, 2 kızı (anne bir) ve amcası kalmıştır. Anne
1/6, kızlar malın 1/3 ünü, amca ise asabe olduğundan geriye kalan 3 payı
alır.
|
MESELE (6)
|
|||
VARİS
|
PAYI (%)
|
ELE
GEÇEN
|
|
Zevc
|
1/2
|
3
|
|
Anne
|
1/3
|
2
|
|
Amca
|
A
|
1
|
|
AÇIKLAMA
·
Kendisinde nısf (1/2) ve sülüsün (1/3) beraber olduğu her meselenin
aslı 6´dır.
·
Ölen, kocanın karısıdır. Kocasını, annesini ve amcasını bıraktı.
·
Koca, çocuğu olmadığından terekenin ½, sini alır. Bu da 3 pay eder.
·
Anne, 1/3 olan 2 payını alır.
·
Amca asabedir ve kalan 1 payı alır.
·
Anne; mûrisin (ölen kimsenin) oğlu veya daha fazla kardeşiyle
bulunmadığı, eşi ve babasıyla da birlikte olmadığı zaman bütün mirâsın üçte
birini alır.
|
MESELE (6)
|
|||
VARİS
|
PAY
|
ELE
GEÇEN
|
|
Baba
|
1/6+A
|
1
|
|
Anne
|
1/6
|
1
|
|
Kız
|
1/2
|
3
|
|
Oğlun kızı
|
1/6
|
1
|
|
Öz kız kardeş
(ana-baba bir)
|
A
|
-
|
|
AÇIKLAMA
·
Bir meselede (1/2) ve (1/6) varsa, meselenin aslı 6´dan gelir.
·
Baba 1/6’nın karşılığı olan 1 payını almıştır. Ayrıca A (asabe)
olarak (mal kalmadığından) bir şey alamamıştır.
·
Anne 1/6 olan 1 payını,
·
Kız ½ olan 3 payını,
·
Ve oğlun kızı da 1/6 olan 1 payını almıştır.
·
Öz kız
kardeş (ana-baba bir): Ölenin kızı, oğlunun kızı ve oğlunun.... oğlunun kızı ile birlikte
bulunurlarsa asabe (asabe ma gayrihi) olup kalanı alır.
·
Örneğimizde
paylardan kalan olmadığından öz kız kardeş (ana-baba bir) bir şey alamamıştır.
|
MESELE (6)
|
|||
VARİS
|
PAYI (%)
|
ELE
GEÇEN
|
|
Nene
|
1/6
|
1
|
|
Dede
|
1/6 +
A
|
1+1
|
2
|
Kız
|
1/2
|
3
|
|
AÇIKLAMA
·
Bir meselede (1/2) ve (1/6) varsa, meselenin aslı 6´dan gelir
·
Ölen geride, nenesini, dedesini ve kızını
bırakmıştır.
·
Nene, 1/6 olan 1 payını almıştır.
·
Dede; ölenin kızı veya ilânihaye oğlunun kızıyla
birlikte varis olursa altıda biri (1/6) ve asabe olarak kalanını alır.
·
Dede, bu mesele de, 1/6 + A olarak (1+1=2)
pay almıştır.
·
Kız ise ½ olan 3 payını almıştır.
|
MESELE (6)
|
|||
VARİS
|
PAYI (%)
|
ELE
GEÇEN
|
|
Oğlun oğlu
|
A
|
4
|
|
Baba
|
1/6
|
1
|
|
Ana
|
1/6
|
1
|
|
Nene
|
M
|
--
|
|
AÇIKLAMA
·
Kendisinde iki adet südüs (1/6) ve geriye kalan bulunan mesele 6’dan
geldi.
·
Ölen geride, oğlunun oğlunu, babasını, anasını ve
nenesini, bırakmıştır.
·
Baba, 1/6 üzerinden 1
payını aldı.
·
Anne, 1/6 üzerinden 1 payını aldı.
·
Oğlun oğlu A (asabe)
olarak artan 4 payını aldı.
·
Nine; ana ile beraber bulunursa mirasçı olamaz.
|
MESELE (6)
|
|||
VARİS
|
PAYI (%)
|
ELE
GEÇEN
|
|
Ana baba bir erkek kardeş (öz)
|
A
|
4
|
|
Baba bir erkek kardeş
|
M
|
--
|
|
Anne bir erkek kardeş
|
1/6
|
1
|
|
Anne
|
1/6
|
1
|
|
AÇIKLAMA
·
Kendisinde iki adet südüs (1/6) ve geriye kalan bulunan mesele 6’dan
geldi.
·
Ölen kimsenin; baba bir kardeşi; onun (mûrisin)
anne-baba bir erkek kardeşi ile birlikte bulunursa sâkıt olur.
·
Örneğimizde; anne ve anne bir erkek
kardeş 1/6’şardan 1’er pay aldılar.
Kalan 4 payı da asabe olan ana baba bir erkek kardeş
aldı.
|
MESELE (6)
|
|||
VARİS
|
PAY
|
ELE
GEÇEN
|
|
Nene
|
M
|
-
|
|
Dede
|
1/6 +A
|
1
|
|
Anne
|
1/6
|
1
|
|
Kız
|
1/2
|
3
|
|
Oğlun kızı
|
1/6
|
1
|
|
AÇIKLAMA
·
Bir meselede (1/2) ve (1/6) varsa, meselenin aslı 6´dan gelir
·
Nene, anne ile olduğundan M oldu.
Eğer anne olmasaydı 1/6 alırdı.
·
Dede; mûrisin kızı veya ilânihaye oğlunun kızıyla
birlikte varis olursa altıda biri (1/6) ve asabe olarak kalanı alır.
·
Bu mesele de, 1/6 olan 1
payını almış, fakat miras artmadığından asabe olarak bir şey alamamıştır.
·
Anne: Ölenin
çocukları veya oğlunun... oğlu veya kızı, yahut ölenin birden fazla erkek
veya kız kardeşiyle birlikte bulunduğunda altıda bir (1/6) alır.
·
Kız: Mûrisin (ölen kimsenin) oğlu olmayıp, diğer
vârislerle birlikte yalnız bir kızı bulunursa terekenin yarısını (1/2) alır.
·
Oğlun kızı: Ölenin oğlu bulunmaz ve
oğlunun kızı ölenin bir kızı ile birlikte bulunursa altıda bir (1/6) alır.
|
MESELE (6)
|
|||
VARİS
|
PAYI (%)
|
ELE
GEÇEN
|
|
Baba
|
1/6 +A
|
1+3 =
|
4
|
Anne
|
1/3
|
2
|
|
Nene
|
M
|
--
|
|
AÇIKLAMA
·
Bir meselede (1/3) ve (1/6) varsa, meselenin aslı 6´dan gelir.
·
Ölen geride, babasını, anasını ve nenesini,
bırakmıştır.
·
Baba: 1/6 üzerinden 1 payını ve A
(asabe) olarak ta 3 payını aldı.
·
Anne: Anne, hakkı olan 1/3’ten 2
payını aldı.
·
Nene: Anne ile olduğundan mahrum
oldu. Eğer anne olmasaydı 1/6 alırdı.
|
E - Aslı (8) Olarak
Kurulan Mesele
MESELE (8)
|
|||
VARİS
|
PAYI (%)
|
E. GEÇEN
|
|
Karı
|
1/8
|
1
|
|
Oğul
|
A
|
7
|
|
AÇIKLAMA
·
Aslı (8) olarak kurulan mesele: Meselenin içinde yalnız sümün olursa
bu mesele (8)´den kurulur.
·
Örneğimizde ölen erkektir. Geride, hanımı ile
oğlunu bırakmıştır.
·
Karı: Kur’an’da; eğer çocuğunuz varsa
terekenizden sekizde biri (1/8) onlarındır, hükmü beyan edilmiştir.
·
Tabloda, zevce 1/8 olan 1 payını ve
oğul da, A olarak kalan 7 payını aldı.
|
MESELE (8)
|
|||
VARİS
|
PAYI (%)
|
ELE EÇEN
|
|
Karı (zevce - kadın)
|
1/8
|
1
|
|
Kız
|
1/2
|
4
|
|
Amca
|
A
|
3
|
|
AÇIKLAMA
·
Aslı (8) olarak kurulan mesele: Meselenin içinde yalnız sümün (1/8)
veya sümün ile nısf olursa bu mesele (8)´den kurulur.
·
Ölen, geride, karısını, kızını ve amcasını
bırakmıştır.
·
Karı: Kur’an’da; eğer çocuğunuz varsa
terekenizden sekizde biri (1/8) onlarındır, hükmü beyan edilmiştir.
·
Kız: Mûrisin (ölen kimsenin) oğlu olmayıp, diğer vârislerle birlikte
yalnız bir kızı bulunursa terekenin yarısını (1/2) alır.
·
Örneğimizde, Karı (zevce - kadın) 1/8 olan 1, Kız ½ olan 4, amca
A (asabe) olarak 3 payını almıştır.
|
G - Aslı (24) Olan Mesele
MESELE (12)
|
|||
VARİS
|
PAYI (%)
|
ELE
GEÇEN
|
|
Koca
|
1/4
|
3
|
|
Anne
|
1/6
|
2
|
|
Oğul
|
A
|
7
|
|
AÇIKLAMA
·
Kendisinde rub (1/4) ve südüs (1/6) olan her meselenin aslı 12´dir.
·
Burada, kadın ölmüş, arkasında kocası, annesi ve oğlu kalmıştır.
·
Koca: Kuran’ı Kerimde; eğer onların çocuğu
varsa size terekeden düşecek hisse, ¼ olur, buyrulmuştur.
·
Anne: Ölenin çocukları veya oğlunun... oğlu veya kızı,
yahut ölenin birden fazla erkek veya kız kardeşiyle birlikte bulunduğunda
altıda bir (1/6) alır.
·
Koca, karısının oğlu bulunduğundan ötürü terekenin 1/4´ini aldı. Bu
3 pay demektir. Geriye 9 pay kalır. Anne 1/6 alır, bu da 2 paydır. Geriye
kalan 7 payı ise asabe olduğu için kadının oğlu alır.
|
MESELE (12)
|
|||
VARİS
|
PAYI (%)
|
ELE
GEÇEN
|
|
Karı (zevce)
|
1/4
|
3
|
|
Anne
|
1/3
|
4
|
|
Amca
|
A
|
5
|
|
AÇIKLAMA
·
Meselenin aslı: Eğer rub (1/4) ile beraber sülüs (1/3) varsa
12´dendir.
·
Karı: Kur'ân-ı Kerîm'de; eğer çocuğunuz yoksa bıraktığınızdan dörtte biri
(1/4) karılarınızındır, Buyrulmaktadır. Ayetteki çocuk kapsamına; oğul, oğlun
oğlu... kız veya oğlun kızı da dâhildir.
·
Anne: Mûrisin (ölen kimsenin) oğlu veya daha fazla kardeşiyle
bulunmadığı, eşi ve babasıyla da birlikte olmadığı zaman bütün mirâsın üçte
birini alır. Daha açık bir ifâde ile; birinci ve ikinci halde bulunmadığı
zaman üçte birini (1/3) alır.
·
Örneğimizde, meselenin içinde 1/4,
1/3 ve asabelik olunca dağılım şekli görülmektedir.
|
MESELE (12)
|
|||
VARİS
|
PAYI (%)
|
ELE
GEÇEN
|
|
Koca
|
1/4
|
3
|
|
2 Kız
|
2/3
|
8
|
|
Amca
|
A
|
1
|
|
AÇIKLAMA
·
Eğer rub (1/4) ile beraber sülüsan (2/3) varsa, onun da aslı
12´dendir.
·
Ölen kadındır. Gerisinde kocası, iki kızı ve amcası kalmıştır. İki kız
olduğundan dolayı kocanın payı 1/4, iki kızın payı 2/3, geriye kalan mal ise
asabe yoluyla amcanındır.
·
Koca: Kuran’ı Kerimde; eğer onların çocuğu
varsa (ölenin) size terekeden düşecek hisse, ¼ olur, buyrulmuştur.
·
İki kız: Ölenin oğlu olmayıp da
bir kızı varsa; bir kız, bıraktığı malın yarısını (1/2) alır. Aynı durumda,
iki veya daha fazla kız varsa, (2/3) üçte ikiyi aralarında paylaşırlar.
·
Tabloda, Koca; ¼ olan 3 payını, iki
kız; 2/3 olan 8 payını ve amca da; A (asabe) olarak kalan 1 payını
almıştır.
|
MESELE (12)
|
|||
VARİS
|
PAYI (%)
|
ELE
GEÇEN
|
|
Anne
|
1/3
|
4
|
|
Zevce
|
1/4
|
3
|
|
Amca
|
A
|
5
|
|
AÇIKLAMA
·
Meselede, rub (1/4) ile
beraber sülüs (1/3) varsa, meselenin aslı 12´dendir.
·
Ölen kişi kocadır. Arkasında; annesi, hanımı ve amcası kalmıştır.
·
Ana: Ölenin kocası ve çocukları bulunmadığında bütün
terekenin üçte birini (1/3) alır.
·
Karı: Kur’an’da; eğer çocuğunuz yoksa
terekenizden dörtte biri (1/4)
onlarındır, hükmü beyan edilmiştir.
·
Anne, 1/3 olan 4 payını – karı, ¼ olan 3 payını - amca da; geriye
kalan 5 payı ise asabe olduğu için almıştır.
|
MESELE (12)
|
|||
VARİS
|
PAYI (%)
|
ELE
GEÇEN
|
|
Koca
|
1/4
|
3
|
|
İki kız
|
2/3
|
8
|
|
Amca (öz)
|
A
|
1
|
|
Amca (babadan)
|
M
|
--
|
|
AÇIKLAMA
·
Meselede; rub (1/4) ile beraber sülüsan (2/3) varsa, o meselenin
aslı 12´dendir.
·
Koca: Kuran’ı Kerimde; eğer onların
çocuğu varsa size terekeden düşecek hisse, ¼ olur, buyrulmuştur.
·
İki kız: Ölenin oğlu
olmayıp da bir kızı varsa bıraktığı malın yarısını (1/2) alır. Aynı durumda,
iki veya daha fazla kız varsa, üçte ikiyi (2/3) aralarında paylaşırlar.
·
Burada, ölen kişi zevcedir. Arkasında; kocasını, iki kızını, öz
amcasını ve babadan amcasını bırakmıştır. Koca, ¼ olan 3 payını, iki kız; 2/3 olan 8 payını,
öz amca da; A (asabe) olarak geriye kalan 1 payı almıştır. Babadan amca M
olduğundan bir şey alamamıştır.
|
G - Aslı (24) Olan Mesele
MESELE (24)
|
|||
VARİS
|
PAYI (%)
|
ELE
GEÇEN
|
|
İki kız
|
2/3
|
16
|
|
Ana-baba bir erkek kardeş
|
A
|
1
|
|
Anne
|
1/6
|
4
|
|
Kadın
|
1/8
|
3
|
|
AÇIKLAMA
·
MESELE: İçinde 1/8, 2/3 ve 1/6 olan meseleler (24)
ile kurulur.
·
Ölen kişi kocadır. Arkasında; İki kızı - Ana-baba bir
erkek kardeşi – annesi - hanımı
kalmıştır.
·
İki kız: Ölenin oğlu
olmayıp da bir kızı varsa bıraktığı malın yarısını (1/2) alır. Aynı durumda,
iki veya daha fazla kız varsa, üçte ikiyi (2/3) aralarında paylaşırlar.
·
Ana-baba bir erkek kardeş: Ölenin
kızı, oğlunun kızı ve oğlunun.... oğlunun kızı ile birlikte bulunurlarsa
asabe (asabe ma gayrihi) olup kalanı alırlar
·
Anne: Ölenin çocukları veya oğlunun... oğlu veya
kızı, yahut ölenin birden fazla erkek veya kız kardeşiyle birlikte
bulunduğunda altıda bir (1/6) alır.
·
Karı: Kur’an’da; eğer çocuğunuz
varsa terekenizden sekizde biri (1/8) onlarındır, hükmü beyan edilmiştir.
·
Görüldüğü gibi bu meselede; iki kıza 2/3´ten 16
pay, anneye 1/6´dan 4 pay, Karıya 1/8´den 3 pay, Ana-baba
bir erkek kardeşe de A olması nedeniyle kalan bir pay verildi.
|
MESELE (24)
|
|||
VARİS
|
PAYI (%)
|
ELE
GEÇEN
|
|
Zevce
|
1/8
|
3
|
|
Anne
|
1/6
|
4
|
|
Oğul
|
A
|
17
|
|
AÇIKLAMA
·
MESELE: Kendisinde 1/8 ile 1/6 hisse
bulunan her miras, çizelgede görüldüğü gibi, 24 paya göre
taksim edilir.
·
Ölen kişi kocadır. Arkasında; zevce – ana – ve oğlunu
bırakmıştır.
·
Karı: Kur’an’da; eğer çocuğunuz
varsa terekenizden sekizde biri (1/8) onlarındır, hükmü beyan edilmiştir.
·
Anne: Ölenin çocukları veya oğlunun... oğlu veya
kızı, yahut ölenin birden fazla erkek veya kız kardeşiyle birlikte
bulunduğunda altıda bir (1/6) alır.
·
Görüldüğü gibi bu meselede; karıya 1/8´den 3 pay,
anneye 1/6´dan 4 pay, Oğul da A (asabe) olması nedeniyle kalan 17
payı verildi.
|
MESELE (24)
|
|||
VARİS
|
PAYI (%)
|
ELE
GEÇEN
|
|
2 Zevce
|
1/8
|
3
|
|
Kız
|
1/2
|
12
|
|
3 Oğlun
kızı
|
A
|
3
|
|
6 Oğlun
oğlu
|
A
|
6
|
|
AÇIKLAMA
·
Kendisinde 1/8 ile ½ hisse
alacak olanların bulunduğu her miras 24 paya göre taksim edilir.
·
2 – Karı:
Kur'ân-ı Kerîm'de: Eğer çocuğunuz varsa bıraktığınızın sekizde
biri (1/8) karılarınızındır, buyrulmaktadır. Ayetteki çocuk kapsamına; oğul,
oğlun oğlu... kız veya oğlun kızı da dâhildir.
·
Eş (zevce) birden fazla ise belirlenen payı
aralarında eşit olarak paylaşırlar.
·
İki kız: Ölenin oğlu
olmayıp da bir kızı varsa bıraktığı malın yarısını (1/2) alır. Aynı durumda,
iki veya daha fazla kız varsa, (2/3) üçte ikiyi aralarında paylaşırlar.
·
Görüldüğü gibi bu meselede; 2 karıya 1/8´den 3
pay, kıza ½ olan 12 pay, oğlun 3 kızına A (asabe)
olması nedeniyle kalan 3 pay ve oğlun 6 oğluna da yine A
(asabe) olması nedeniyle kalan 6 pay verildi.
|
MESELE (24)
|
|||
VARİS
|
PAY
|
ELE
GEÇEN
|
|
Zevce
|
1/8
|
3
|
|
Oğul
|
A
|
17
|
|
Baba
|
1/6
|
4
|
|
Dede
|
M
|
--
|
|
Amca
|
M
|
--
|
|
AÇIKLAMA
·
Kendisinde 1/8 ile ½ hisse
alacak olanların bulunduğu her miras 24 paya göre taksim edilir.
·
Baba: Kur'ân-ı Kerîm'de: Ölenin
çocuğu varsa anne ve babadan her birine terikenin altıda biri (1/6) verilir,
buyrulmuştur.
·
Dede: Mûrisin
(ölen kimsenin) babası hayatta ise; dede vâris olmaktan düşer. Zira baba; hem
muayyen hisseyi almada, hem de asabe hususunda dedeyi (Kuvve-i Karâbet noktasından)
düşürür.
·
Burada, ölen kişi koca (zevc) dır. Arkasında; eşini, oğlunu,
babasını dedesini ve amcasını bırakmıştır. Kadın, 1/8 olan 3 payını, A (asabe) olan oğul geriye
kalan 17 payı almıştır. Baba 1/6 olan 4
payını almış, dede ve amca M
olduğundan bir şey alamamıştır.
|
MESELE (24)
|
||||
VARİS
|
PAY
|
ELE
GEÇEN
|
||
Zevce
|
1/8
|
3
|
||
Kız
|
1/2
|
12
|
||
Ana
|
1/6
|
4
|
||
Baba bir kız kardeş
|
A
|
5
|
||
Ana bir kız kardeş
|
M
|
--
|
||
AÇIKLAMA
·
Kendisinde 1/8 ile ½ ve 1/6 hisse alacak olanların bulunduğu her
miras 24 paya göre taksim edilir.
·
Karı (Zevce): Kur’an’da; eğer çocuğunuz
varsa terekenizden sekizde biri (1/8) hanımınızındır, hükmü beyan edilmiştir.
·
Kız: Mûrisin
(ölen kimsenin) oğlu olmayıp, diğer vârislerle birlikte yalnız bir kızı bulunursa
terekenin yarısını (1/2) alır.
·
ANNE: Ölenin çocukları veya oğlunun... oğlu veya
kızı, yahut ölenin birden fazla erkek veya kız kardeşiyle birlikte
bulunduğunda altıda bir (1/6) alır.
·
Burada, ölen kişi koca (zevc) dır. Arkasında; eşini,
kızını, anasını, baba bir kız kardeşini ve ana bir kız kardeşini bırakmıştır.
Kadın, 1/8 olan 3 payını, kız; ½
olan 12 payını, anne 1/6 olan 4 payını almış baba bir kız kardeşini A
(Asabe) olmuş, 5 payını alırken, ana bir kız kardeşi M olduğundan bir şey
alamamıştır.
|
||||
MESELE (24)
|
|||
VARİS
|
PAY
|
ELE
GEÇEN
|
|
Zevce
|
1/8
|
3
|
|
Kız
|
1/2
|
12
|
|
Oğlun kızı
|
1/6
|
4
|
|
Oğlun oğlunun oğlu
|
A
|
5
|
|
·
AÇIKLAMA
Kendisinde 1/8 ile ½ ve 1/6 hisse alacak olanların bulunduğu her miras 24 paya göre taksim edilir.
·
Kadın (zevce): Kur’an’da;
eğer çocuğunuz varsa terekenizden sekizde biri (1/8) eşlerinizindir, hükmü
beyan edilmiştir.
·
KIZ : Mûrisin (ölen kimsenin) oğlu
olmayıp, diğer vârislerle birlikte yalnız bir kızı bulunursa terekenin yarısını (1/2)
alır.
·
Oğlun kızı: Ölenin
oğlu bulunmaz ve oğlunun kızı ölenin bir kızı ile birlikte bulunursa altıda
bir (1/6) alır.
·
Örneğimizde, ölen kişi koca (zevc) dır.
Arkasında; eşini, kızını, oğlun kızını ve oğlun oğlunun oğlunu bırakmıştır. Kadın, 1/8 olan 3 payını, kız;
½ olan 12 payını, oğlun kızı 1/6 olan 4 payını
almış, oğlun oğlunun oğlu da A
(asabe) olmuş, 5 payını almıştır.
|
MESELE (24)
|
|||
VARİS
|
PAY
|
ELE
GEÇEN
|
|
Zevce
|
1/8
|
3
|
|
Anne
|
1/6
|
4
|
|
Kız
|
1/2
|
12
|
|
Oğlun kızı
|
1/6
|
4
|
|
Amca
|
A
|
1
|
|
AÇIKLAMA
·
Kendisinde 1/8 ile ½ ve 1/6 hisse alacak olanların
bulunduğu her miras 24 paya göre taksim edilir.
·
KADIN (ZEVCE): Kuran’da;
eğer çocuğunuz varsa terekenizden sekizde biri (1/8) eşlerinizindir, hükmü
beyan edilmiştir.
·
ANNE: Ölenin
çocukları veya oğlunun... oğlu veya kızı, yahut ölenin birden fazla erkek
veya kız kardeşiyle birlikte bulunduğunda altıda bir (1/6) alır.
·
KIZ:
Murisin (ölen kimsenin) oğlu olmayıp, diğer vârislerle birlikte yalnız bir kızı
bulunursa terekenin yarısını (1/2) alır.
·
OĞLUN KIZI: Ölenin
oğlu bulunmaz ve oğlunun kızı ölenin bir kızı ile birlikte bulunursa altıda
bir (1/6) alır.
·
Örneğimizde, ölen kişi koca (zevc) dır.
Arkasında; eşini, annesini, kızını, oğlunun kızını ve amcasını bırakmıştır. Kadın,
1/8 olan 3 payını, anne; 1/6 olan 4 payını, kız; ½ olan 12 payını, oğlun kızı 1/6 olan 4 payını,
amca da A (Asabe) olmuş ve 1 payını
almıştır.
|
MESELE (24)
|
|||
VARİS
|
PAYI (%)
|
ELE
GEÇEN
|
|
Zevce
|
1/8
|
3
|
|
2 Kız
|
2/3
|
16
|
|
Matuk
|
A
|
5
|
|
AÇIKLAMA
·
MESELE: Kendisinde 1/8 ile 2/3 hisse
alacak olanların bulunduğu her miras 24 paya göre taksim edilir.
·
KADIN
(ZEVCE): Kur’an’da; eğer çocuğunuz
varsa terekenizden sekizde biri (1/8) eşlerinizindir, hükmü beyan edilmiştir.
·
İKİ
KIZ: Ölenin oğlu olmayıp da iki veya daha fazla kız varsa, (2/3) üçte
ikiyi aralarında paylaşırlar.
·
MATUK: (Özgürlüğü
bağışlanmış köle) A (asabe) olarak geriye kalanı almıştır.
·
ÖRNEĞİMİZDE, ölen kişi
koca (zevc) dir. Kadın, 1/8 olan 3 payını,
2 kızı, 2/3 olan 16 payını,
matuk A (Asabe) olmuş ve 5 payını almıştır.
|
MESELE (24)
|
|||
VARİS
|
PAY
|
ELE
GEÇEN
|
|
Anne
|
1/6
|
4
|
|
Dede
|
1/6+A
|
4+1
|
5
|
Zevce (karı)
|
1/8
|
3
|
|
Oğlun kızı
|
1/2
|
12
|
|
Öz kardeş
(ana-baba bir)
|
M
|
-
|
|
Babadan
kardeş
|
M
|
-
|
|
AÇIKLAMA
·
MESELE: Kendisinde 1/8 ile ½ ve 1/6
olduğundan 24’ten geldi.
·
ANNE: Ölenin oğlunun kızı yahut ölenin birden fazla
erkek veya kız kardeşiyle birlikte bulunduğunda altıda bir (1/6) alır.
·
DEDE: Murisin
kızı veya ilânihaye oğlunun kızıyla birlikte varis olursa altıda biri (1/6)
ve asabe olarak kalanı alır.
·
Kadın
(zevce): Kur’an’da; eğer çocuğunuz
varsa terekenizden sekizde biri (1/8) eşlerinizindir, hükmü beyan edilmiştir.
·
Oğlun kızı: Ölenin oğlu
veya kızı bulunmaz da, oğlunun bir tane kızı olursa terekenin (1/2) yarısını alır.
·
Ana-baba
bir kız kardeşler: Murisin oğlu, dede ile birlikte bulunurlarsa mirastan mahrum olurlar.
·
Babadan kardeş: Ölenin oğlu, oğlunun oğlu.. (sonuna kadar),
babası, dedesi, ana-baba bir erkek kardeşleri, asabe olan ana-baba bir kız
kardeşleriyle beraber bulunurlarsa mirasçı olamazlar.
·
ÖRNEĞİMİZDE, ölen kişi
koca (zevc) dır. Arkasında; annesini,
dedesini, eşini, oğlunun kızını, ana-baba bir kardeşini ve babadan kardeşini bırakmıştır. Anne, 1/6 olan 4 payını - dede, 1/6 olan 4 payını ve
ayrıca A olması nedeniyle + 1 payını fazladan almıştır. Böylece dedenin payı 5 olmuştur. Kadın, 1/8
olan 3 payını, oğlun kızı, (ölenin kızı olmadığından) 1/2 olan 12
payını, öz kardeşi ve babadan kardeşi M olmuşlardır.
|
*
KELİMELER
Asabe: Bir
miras hukuku terimi olarak; yalnız başına olduğunda bütün mirası, başka mirasçı
bulununca onlardan artanı alan ve ölene (mûris'e) araya kadın girmeksizin
bağlanan erkek hısımlarla bu hükümde olan diğer kimselerdir. Oğlu, oğlun
ilânihaye oğlu gibi. Bunların belirli miras hisseleri ayet ve hadislerde
belirlenmemiştir.
ASHÂB-I
FERÂİZ: Kitap,
sünnet ve icmâ ile; hakları takdir edilen (farz kılınan) sehim sahiplerine “Ashab-ı
Ferâiz” denilir.
Murisin (ölen kimsenin) en yakını olan sınıftır.
Fürûu: Çocuklar ve torunlar.
ilâ Nihâye: Sonuna
kadar.
İbniyye: Bir kimsenin oğlunun öz kız evladıdır.
İlm-i Feraiz: Ölünün terikesine taalluk eden haklardan ve terikenin muayyen sehimler
üzerine taksiminden bahseden ilimdir.
Mevlâ'l-Muvâlat
(Mukâveleli Vâris): Hür, akîl-baliğ olan iki mü'min;
karşılıklı diyet ödeme, yardımlaşma ve vâris olma konusuda akid yaparlarsa buna
"Muvâlat Akdi" denilir. Hanefi fûkahası; muvâlat hısımı (mevlâsı)
nın; vâris olabilmesi için bazı şartların bulunması gerektiği üzerinde
durmuştur. Karı ve koca müstesna; farz sahibi, asabe ve Zevi'l-erham mevcutsa,
hiçbir şekilde vâris olamaz. Bazı hallerde ise, varis olur.
Miras: Bir müteveffanın terikesinden yakınlarına intikal eden maldır.
Mukarrun leh
bi'n neseb al'l gayr: Kendisi üzerinde neseb ikrar olunan kimse)
Beytülmal: İslâm devletinin hazinesi, devletin
malîye işleriyle ilgilenen kurum.
Muris: Ölen kimse.
Sehm: Hisse, varislerden her birinin terikeden müstehik olduğu miktardır.
Sulbiyye: Bir kimsenin öz kızı demektir.
Tashih-i mes’ele: Varislerin sehimlerini hiçbiri hakkında kesr vaki olmayacak surette ve mümkün mertebe en az bir miktardan göstererek terikeyi kabil-i taksim bir hale koymaktır.
Tebayün: İki adet arasında birden başka kasım-ı müşterek (ortak tam bölen) bulunmamasıdır.
Tashih-i mes’ele: Varislerin sehimlerini hiçbiri hakkında kesr vaki olmayacak surette ve mümkün mertebe en az bir miktardan göstererek terikeyi kabil-i taksim bir hale koymaktır.
Tebayün: İki adet arasında birden başka kasım-ı müşterek (ortak tam bölen) bulunmamasıdır.
Tedahül: İki adetten birinin diğeriyle tamamen taksimi kabil olmasıdır.
Temasül: İki adedin birbirine müsavi olmasıdır.
Tereke: Bir müteveffanın kendisine ait olmak üzere terk etmiş olduğu maldır.
Tereke: Bir müteveffanın kendisine ait olmak üzere terk etmiş olduğu maldır.
Tevafuk: İki adetten birinin diğeriyle taksimi kabil olmayıp üçüncü bir adet ile
taksimi kabil olmasıdır.
Vasiyet yapana: Mûsi,
Vasiyet yapana: Mûsi,
• Bırakılan şeye: Mûsabih,
• Bırakılan şahsa: Mûsa leh,
• Yapılan tasarrufa da: Vasiyet denilir. Çoğulu vesâyâ
gelir.
*KAYNAKLAR
·
Ebu Şuca -
İslamda Feraiz ve Mirasın Önemi
·
Hamdi
DÖNDÜREN
·
www.ehlisunnetbuyukleri.com
·
Ferâiz İlmi:
İslâm'da mîras Hukuku, güncel fetvalar, Molla ...
·
www.mollacami.net
·
Feraiz nedir?
Feraiz hakkında bilgi - Türkçe Bilgi
·
İSLÂM MİRAS
HUKUKU (FERÂİZ)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder